The Poor Rich Ones: Joe Maynard´s Favourites

Poor Rich Ones er et popband jeg virkelig har respekt for. Jeg har fulgt bandet siden de begynte, og syns de har mengder av kvaliteter og sterke låter å by på. Jeg vil faktisk gå så langt at jeg utroper dem til Norges beste popband. En tittel denne skiva så definitivt kan forsvare.


Historien bak "Joe Maynard´s Favourites" er ganske spesiell. Poor Rich Ones møter en sliten og full indianer på pub i USA. Det er Joe Maynard. Mannen påstår at han har overnaturlige evner, og bandet gir ham alle platene sine, hvorpå han plukker ut de låtene han liker best. Resultatet er denne plata.

Jeg digger sånne historier! Og bare for at det skal være sagt; det er slett ikke noe dårlig valg av låter indianeren har gjort. Selv ble jeg overlykkelig over at "Mummy" - en av mine favoritter - var med. Skiva mi med den låta på har nemlig forsvunnet, og jeg har ikke fått rota meg til å kjøpe et nytt ex enda.

I tillegg til perler som "Fear Of Loosing", "Strong", "Kindly Country" og "Drown" (den er så bra!!!), har bandet spilt inn to nye låter. De to første sporene, "Milwaukee" og "Old Age And Failures" er begge flunkende nye. Sistnevnte er forresten nydelig. Coveren av "Hunting High And Low" er også fantastisk – nok en grunn til å ville eie denne skiva.

Noe av det beste med Poor Rich Ones er kanskje at selv om de er et popband som til stadighet er å se i avisene, så har de aldri solgt seg, for å si det sånn. Bandet har fortsatt kred – og jeg er overbevist om at de kommer til å beholde den! De er veldig lavmælte, men likevel er det noe ved dem som vekker interessen vår…

For å gi et lite eksempel; en venninne av meg ramlet en gang inn på en pub hvor det satt en fyr med kassegitar og sang. Det var en såkalt ”Åpen Mikrofon”-tilstelning. Hun ble sittende og høre på til han var ferdig, og gikk da selvfølgelig bort til ham og sa at ”du er kjempeflink” og sånn. Hun trodde bare det var en av pubgjestene som opptrådte. Etterpå fikk hun vite at det faktisk var vokalisten i Poor Rich Ones – et band hun også alltid har likt. (Hvis du leser dette, William Hut, så kan jeg fortelle at hun syns det er fryktelig flaut at hun ikke kjente deg igjen…)

Og det er nettopp det jeg snakker om her. Det er uhorvelig mange som vet om bandet, som liker det, men som ikke vet hvordan bandmedlemmene ser ut. De selger nemlig kun musikken sin, ikke seg selv.

Det siste Joe Maynard sa til Poor Rich Ones etter å ha tilbrakt mange timer sammen med dem var ”Watah-Sha” – en måte å uttrykke sjelefred på. Og det er vel kanskje ikke den dummeste beskrivelsen man kan bruke om musikken til Poor Rich Ones, eller hva?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.