Kelis: Wanderland

Om Macy Gray er pop/soul-dronninga, er Kelis i ferd med å legge under seg hele det tøffe, svarte soul/funk/rock/r&b-landskapet. I kompaniskap med det allestedsnærværende produsent- og låtskriverparet The Neptunes (Pharrell Williams & Chad Hugo) legger hun en time livskraftig, ytterst moderne black music under juletreet.


Mange artister evner etter hvert å produsere sjangeroverskridende skiver, men i så måte er Kelis helt sjef. Mer enn det: Hun behersker alle stilarter hun ofrer en visitt like overlegent - og det altså på sitt andre album...

Det er mulig dette koster en dollar eller to mindre enn Michael Jacksons album, men det høres ikke sånn ut (og Neptunes jobber forresten helt sikkert ikke gratis lenger).

Det er ikke så enkelt å sette finger'n på nøyaktig hva som gjør dette så overlegent bra, men jeg mener det må ha noe med en selvfølgelig autoritet å gjøre. Her er det sikkert gjort tusenvis av vokalopptak. Poenget er at Kelis gir deg følelsen av at alt er gjort sånn; knips - ferdig.

Du sitter rett og slett med følelsen av at denne dama ikke kan trå feil. I løpet av ett års tid har hun liksom blitt like suveren som en av sine søstre i ånden: Kan du overhode tenke deg muligheten av at Lauryn Hill kommer med noe søppel rundt neste sving?

En kan fristes til å produsere raseteorier av mindre. Tetsjiktet i denne formen for popmusikk - den som stadig er i utvikling - minner mer og mer om et 100-meter heat i sommer-OL.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Good Stuff

(05.07.00) Thunderbitchen fra Harlem som hun mer enn ofte omtales som, skulle vise seg å ha et betydelig hardere uttrykk i konsertsamenheng enn på sitt album "Kaleidoscope". På både godt, og litt vondt, tok hun salen i et glefs, med en variert blanding av soul, r & b, hip hop og en dose god, gammal metall.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.