Kaospilot på So What!: En onsdag med vreng

(Oslo/PULS): Jeg løp som et svin for å rekke Kaospilot, det første bandet som skulle på, og det bandet jeg i grunnen dro dit for å se. Hovedbandet- Fourty Two - hadde jeg hørt svært lite om, men ryktene fortalte om et groovy metall-band.


Fourty Two, Kaospilot / /


Det var ikke fullt med mennesker da vi kom, men heller ikke glissent. På anlegget ble det blant annet spillt gamle Lash Out- og Refused-slagere, som satte en fet stemning. Vi ventet ikke lenge før ting begynte å røre på seg på scenen.

KAOSPILOT

Kaos, metall, emo og naglebelter er stikkord for dette relativt nye Oslo-bandet. Gutta har imidlertid holdt på i andre band, som også har luktet litt på kaos, metall, og emo.

De fem i bandet startet rett på med piggtråd-riff som røsket hardt der en sto. San Diego-vibbene er sterke i dette bandet, men ettersom Pilotene har endel mer metall og mindre punk, så høres dette faktisk litt mer ut som frenzy svenske-core med power.

Innlevelsen fra bandet var dynamisk, og det var god punch når det mang en gang tok av. Dette kan nok også være mye takket være en trommis som faen vet å slå hardt, og som har fengende forståelse og kreativitet ovenfor de takter han spiller.

Jeg synes imidlertid de mer renspikkede ’emo’-partiene deres trekker endel ned. Det kan være fint med litt bølger i bråket, men jeg synes faktisk det gode emokaoset ofte forsvant i mer skjema-basert og forutsigbart piss-i-buksa møl, og jeg pisser ikke på meg med mindre jeg må!

Når det er sagt, så har nok Kaospilot en god fremtid i vente, for denne typen HC er nemlig blant de større i Europa akkurat nå, og til lørdag slipper bandet sin første syvtommer på tyske Nova Recordings. (Release-partyet holdes på Yabasta-huset på Frøen).

Vi rakk såvidt å trekke litt luft og en sigg, før det nok en gang var bråk å høre fra kjeller'n. Endel folk hadde stikki hjem, men det var enda nok folk igjen, og de begynte å bli brisne.

FOURTY TWO

En kunne kjenne bassen som duret i brystet da alle instrumentene for første gang kunne høres. Bandet består av to gitarister, bassist, vokalist, og trommis. Det viste seg snart at disse folka var mer orientert innen MTV-sell out-core enn den bastard-rocken jeg sovner til hver natt.

Det var groovy i en kort periode, inntil en fikk bekreftet at dette bandet ikke hadde mye nytt å komme med. Bandmedlemmene sto og groova etter hiphop-rytmer en har hørt titusen ganger før fra band som Helmet, Biohazard, og i disse dager Korn, Linkin Park osv. Det fenget imidlertid litt at vokalisten minnet meg en smule om en wrestling-helt jeg dyrket i tidligere alder. Kult var det også, da den samme karen ga gitaristen en fik på kinnet mens de spilte.

Ellers kan jeg ikke si annet enn: Hvis du liker de banda jeg har sammenliknet Fourty Two med, så kan det være at du digger dette også, for det gjorde publikummet i denne bula.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Uforløst hardcore-furore fra Page 99

(20.09.02) (Bergen/Puls):Det var knyttet store forventniger til Page 99s konsert i Bergen. Dessverre ble det aldri den helt store konsertopplevelsen. Det var det flere grunner til. Kaospilots opptreden ble derimot ingen nedtur.


Kaospilot til Tyskland

(29.08.01) De kaotiske emo-punkerne i Oslobandet Kaospilot slipper denne uka sin selvtitulerte debutsingel som en fellesutgivelse mellom tyske Nova Recordings og danske Last Effort Records. I kveld spiller de på So What, mens releasepartyet blir holdt på Yabasta førstkommende lørdag. I slutten av september drar Kaospilot på turné til Tyskland, via Sverige og Danmark.


Blitz: Tre slag og spark i trynet

(29.03.01) (Oslo/PULS): Det er lenge siden jeg har sett så mange straight edgere på Blitz på en gang. En skulle nesten ikke tro at disse relativt små banda skulle klare trekke så mange mennesker, men det var tydeligvis feil. For når det står aggro oldschool på plakaten, dukker den norske kids'en opp en etter en for å få mikken i handa.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.