Danko Jones gjorde Oslo til sin hjemby
(Oslo/PULS): - I'm so excited 'cause I can hear the sound of Love! En opplada Danko Jones sjarmerte hovedstadspublikummet sitt på So What 1. pinsedag. Uten å gå på akkord med det småarrogante sex appeal-imaget sitt, klarte The Mango Kid å tilfredstille begge kjønn da han fylte opp halve repertoaret sitt med låter fra sin eneste europeiske utgivelse - I'm Alive And On Fire - selv om noen av låtene unektelig mista noe kjønn av å bli speeda for mye opp.
Danko Jones / /
Kanadiske artister på turné i Europa er nesten alltid sponsa av statlige støtteordninger. Slik blir det mulig for Danko Jones å holde tre konserter i Norge uten å ta inngangspenger. Det er bra, samtidig som det desverre for enkelte gjør konserter mindre aktraktive og billige. Heldigvis var ikke det tilfelle i går kveld, der langt flere enn de som til nå har kjøpt skiva befant seg.
Danko Jones - aka The Mango Kid, Dr Evening eller bare Babe - gjorde iallefall ikke skam på den kanadiske ære. Sammen med bassist og trommis, kjørte de en knallhard session med bluesy rock'n'roll, ikke ulikt en tenkt Jimi Hendrix uten alle ekstravaganser og soloer, men med mye av det samme groovet og hofteappellerende stinget i riffet.
Naturlig nok var responsen størst på låtene The Kid hadde valgt fra Europa-skiva si, men jeg observerte en hanekam-punker som poga midt inne foran scena i konstant lyft-cymbal-positur, men hadde visstnok fulgt Danko rundt på samtlige gig'er på kontinentet og hadde således det meste under skinnjakka.
Mellom låtene kom alle de politiske meldingene om raseidentitet og inkludering, og The Kid hadde få problemer med å få publikum til unisont å føle seg hjemme i kjellern i Grensen, gjennom meldinger som - If Oslo is a Caramel City, you people make me feel at home..
Låtene i seg sjøl er på langt nær så politiserte, og underbygger istedet den sexy feel'en i rytmene, toppa av linjene "You can have me for a day, but baby take me for å weekend" og I keep the backseat for lovin', I like to drive up front, And when we're makin' out, I keep your boyfriend in the trunk" fra hhv. den himmelske "My Love Is Bold" og den mer punka "Cadillac".
Med sin pågående sjarme og iver etter å komme i kontakt med publikum, satt The Mango Kids kjappe og stenhårde settliste standard for en kveld der Oslo og So What-publikummet fikk minst én god grunn til å haste til nærmeste platesjappe, når Pinsehelga endelig slipper sin klastrofobiske og gudsfryktige grep over åpningstidene.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.