Diverse artister: Distant Reports - Jazz From North Norway
Plateselskapet mener i all beskjedenhet at denne utgivelsen med jazzmusikk og jazzmusikere fra Nord-Norge i perioden 1974 til 1999 er en kulturhistorisk begivenhet. La det være klokkeklart: Plateselskapet har helt rett.
I forbindelse med at Nord Norsk Jazzforum feira sitt 30 års-jubileum i 1999, sto tre poster på kjøreplanen. Gjennom hele sommeren blei jubileet markert med en rekke konserter nordpå med nord-norske musikanter i fokus. I tillegg blei det arrangert ei foto-utstilling som viste utviklinga og en rekke av høydepunkta i nord-norsk jazzliv. Tredje punkt på programmet skulle være en CD som viste både et tversnitt av det som hadde skjedd, samt presentere musikk som tidligere ikke hadde vært offentliggjort på CD.
De to første punktene på kjøreplanen gikk som planlagt, men CD-prosjektet skulle vise seg å bli så omfattende at det ikke har sett dagens lys før nå. Det er mulig at noen har venta med lengsel og smerte, men for alle oss andre som ikke visste at CD-en var på gang, har perioden siden 1999 vært til å leve med. Når det er sagt, så iler jeg til med å stille meg i gratulantenes rekker: CD-en har blitt en kjempeflott manifestasjon av hva som har skjedd i våre tre nordligste fylker fra midten av 70-tallet og fram til slutten av det forrige århundret.
Mange skal sikkert ha mye skryt for tilblivelsen av dette albumet, men jeg tror ikke noen vil bli langsur om jeg trekker fram musikerekteparet Øystein Norvoll og Marit Sandvik fra Tromsø. De to har drevet et nitid detektiv- og lyttearbeid for å finne fram til et såkalt representativt utvalg. Nå vet vi lite om hva som ikke har sluppet gjennom nåløyet, men for en utenforstående virker det som om både bredden, kvaliteten og kuriositetene har blitt tatt vel vare på.
I ytterkantene reint kronologisk finner vi opptak med den sterkt Dexter Gordon-inspirerte tenorsaxofonisten og det flotte mennesket Kjell Bartholsen, opprinnelig fra Hammerfest, men siden lenge bosatt i Bodø. På grunn av sjukdom måtet Bartholsen legge ned hornet på slutten av 80-tallet, men hva han hadde å melde får vi et godt inntryk av fra et opptak gjort i 1974. Den andre ytterkanten blir tatt vel vare på av den alt for lite hørte saxofonisten og fløytisten Guttorm Guttormsen, opprinnelig fra Mo i Rana, men bosatt i Skien i en årrekke. Med seg i et liveopptak fra en festival på Hemnes har han tre andre meget sentrale personer i nord-norsk jazzliv gjennom mye av perioden: Bassisten Bjørn Alterhaug, trommeslageren Trond S. Hansen og pianisten Jan Gunnar Hoff.
På de 15 spora i løpet av knappe 72 minutter får vi møte "alle" som har betydd og betyr noe ikke bare i nord-norsk jazzliv, men også i stor grad på nasjonalt plan. Vi blir presentert for alt fra nydelige duoer til heftige storband, og musikken og innspillingene er stort sett av svært høy kvalitet.
Inspirasjonskildene er sjølsagt mange, men et ganske generelt fellestrekk er at bebopen og dens etterdønninger tydeligvis har stått og står sterkt i Nord-Norge.
Tekstheftet med en god orientering om jazzlivet nordpå samt presentasjon av samtlige utøvere som er med her, er bare med på å understreke kvaliteten på rapportene fra langtvekkistan.
Del på Facebook | Del på Bluesky