Ricky Martin: Ricky Martin

Plateindustriens største mjælkeku for tid, ved siden av Andrea Bocelli. Har Ricky Martin noe å fare med?



”Livin’ La Vida Loca” åpner ballet; og her er faktisk ball et helt presist begrep. Ricky Martin er fart & gøy, i en helt annen pop-tradisjon enn hva vi vanligvis forholder oss til. Latin-varianten – men faktum er at mannen låter som Frank Zappa i åpningstonene! Som om ikke det var nok, er neste låt som klipt fra en session med Sting...

Er han ikke den første som har slått gjennom i Vesten med denne type musikk på denne sida av Gypsy Kings? (Nå mener jeg selvfølgelig ikke at Latin-Amerika ikke er ”Vesten”, men...) Her er det røde og svarte, korte som lange, tyllkjoler som gjelder. Samba & passo doble & cha cha cha og hva det heter alt sammen (Knut Bjørnsen er for øyeblikket ikke tilgjengelig). Innslagene av streit, anglo-amerikansk pop er utelukkende tilstede som tamt, stort sett meget tamt, krydder.

Jeg har sans for måten han instrumenterer låtene sine på. Her er snev av arabiske tonganger, masse akustiske gitarer - men først og fremst store og deilige doser blåsere; først og fremst trompeter, selvfølgelig. Det er ikke saxofoner og tromboner som kunngjør at det er fest i Villa Copa Sevilla.

Og Madonna? Jo, hun – og Meja, i hver sin duett. Jeg tipper Mejas klassiske midtempo-pop i ”Private Emotion” vil gjøre det skarpest. Det er en sånn låt Joe Cocker eller Bryan Adams kunne gjort med hvem-som-helst når-som-helst. (Bare vent.)

Ja, du leser riktig. Jeg syns faktisk denne ungpike-hjerte-knuseren kunne gjort adskillig dummere ting i livet enn å lage sitt first english album. Det er’ke no’ feil med streit latin-pop så lenge den styres av Senor Martin.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ricky Martin blir Zorro

(18.04.01) - Jeg vil ha en uimotståelig spanjol med en stemme som kan trollbinde, uttalte regissør for musikal-oppsetninga av Zorro i London - Adam Kenwright - i forrige uke, etter å ha avvist spekulasjonene rundt Robbie Williams i samme rolle. Nå er spanjolen funnet, og selvfølgelig ble det Ricky Martin.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.