U.S. Bombs: Back At Laundromat

U.S. Bombs er aktuelle i anledning den nye amerikansk punkdokumentaren som lanseres i Statene under bannneret Rage - 20 Years Of Punkrock ved påsketider. I tillegg gir de ut sitt nye album, det femte i rekka. Bombs fra Orange County er tidligere kjent som nærmest avgudsdyrkere av alt som heter britisk 70-tallspunk, men spesielt Pistols og Sid Vicious. Det avspeiler seg på denne skiva også.


I '97 ga de ut albumet Never Mind the Open Minds, med en egen inskripsjon som lød: "Dedicated to the memory of Sid Vicious" i tillegg til låttitler som "Ballad Of Sid". Dette virker unektelig noe patetisk i dag (sier jeg, som sang låta "Sid Gjorde Det Sin Vei", med mitt første band Squirms, men det var tross alt i '78).

Musikalsk er altså Bombs uvanlig mye influert av den første britiske punkbølgen, først og fremst Pistols, men også band som Clash og Sham. Utseendemessig ser gutta også som om tida har stått stille i drøye tjue år.

Men debutalbumet fra '96 ble faktisk kåra til Årets Album i den velrenomert punkfanzia Flipside, og var et frisk tilskudd og en påminnelse om punkens opprinnelse da den kom.

Gruppa ledes av den tidligere profesjonelle skate'rn Duane Peters, men musikken har påtakelige lite til felles med skatepunk. Her får du mer følelsen av å vandre gatelangs i London i gamle dager, enn hva du forbinder med dagens poppa og overamerikaniserte skatepunk.

Til tross for at de bruker alle de gamle allsangtriksene, litt tilgjort London-aksent og Steve Jones-plagiert gitarlyd, spretter man gjennom skiva gang på gang nesten uten å være i stand til å huske ett jævli av refrengene eller slagords-hookene, ikke heller kvasi-reggaelåta "Cirenda", som blir nesten patetisk i forsøket på å gjenskape fortida.

En gang får de meg imidlertid på glid, for både gitarriffet og refrenget fenger åpenbart i "Rumble Fihers". Selv om det mest er på grunn av et nesten utronka gammalt punkriff, som de klarer å blåse et slags nytt liv i. Likevel er det påfallende og ikke reint lite symptomatisk at refrenget jeg sitter igjen med går "We're in a tank goin' nowhere"...


Del på Facebook | Del på Bluesky

US-vestkyst punkfilm 'Rage' premiere til våren

(29.12.00) Rundt påske er det amerikansk premiere på en ny dokumentar omkring punkmiljøene på vestkysten av USA, først og fremst Los Angeles. Regisører er Michael Bishop og Scott Jacoby, soundtracket og tittellåta "Spit Up The Rage" har Jack Grisham hovedansvaret for, selv om det blir flust av godbiter fra LAs over 20-årige punkhistorie.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.