Silence The Foe: When Summer Turns To Sand

Alt i alt synes jeg at dette passer bedre i en gudstjeneste enn som bidrag til en scene som blant annet oppfordrer til selvstendig tenkning, og bespottelse av kirken, faderen, sønnen og den hellige ånd.


Fra Trondheim har vi mottatt en CD av et band som sier de spiller ekstremt energisk emo-hardcore. Det kan, ut fra beskrivelsen muligens kobles til det folkekjente bandet JR Ewing, og deres mange etterkommere. Men imotsetning til hva trenden er nå, representerer Silence The Foe fremdeles en stor dash newschool-metall som var knallhipt for noen år tilbake.

Plata starter med det jeg vil kalle en malplassert instrumental-låt, men akkurat idet du er på vei bort til stereo’en, dundrer metallen løs. Som trenden som er blitt satt, kjører de screamo-vokal , hvilket tilsynelatende høres helt ålreit ut. Likeså er det med musikken som helhet, men en går fort lei - og det er underveis dårlig med overraskelser som får deg til å trekke på smilebåndet.

Alt er gjort før, og det har blitt gjort hundre ganger bedre (og hundre ganger dårligere). Av denne grunn synker interessen for å sjekke ut dette bandet. Men med heftig chugga-gitarer og ellers velprodusert lyd, må jeg i hvert fall si at Silence The Foe har fått overraskende bra lyd, med tanke på at plata er gitt ut på egen label. (Til produksjon av plata har de fått hjelp av Thomas Akerholdt i bandet Silver, som vant Zoom-konkuransen ifjor.)

Det er også kjent at dette bandet driver en form for kristen misjonering gjennom sine tekster, og faktisk så er det så åpenbart at jeg heller vil kalle det rett i trynet-kristen-rock enn hardcore-punk, som de selv påstår. Jeg er glad dette bandet ikke fenger meg alt for meget, da deres hensikter er heller tvilsomme. Vokalisten skriker i vei om hvor svak han egentlig er, men at Gud gjør ham sterk...


Del på Facebook | Del på Bluesky

- Går det an å være kristen og spille punkrock?

(10.04.01) En av våre anmelderere - Hai Nguyen Dinh - slakta det kristne punkbandet  Silence The Foe og deres album When Summer Turns To Sand i midten av forrige måned. Han hadde også vært innom bandets gjestebok og lagd kvalme ved ett par anledninger, og til sammen gav dette reakskjoner fra en Linn som tok bandet i forsvar.


Silver: Billboard Blackout

(02.03.01) Punkrockerne Silver begynner endelig å få sin fortjente annerkjennelse. Allerede for ett år sida ga vi dem gode skussmål som liveband. På plate debuterte de på selskapet Milk & Honey som ett av fire band i fjor sommer. I ly av by:Larm og den pågående Zoom-turnéen kommer statusen deres bare til å vokse. Kristne eller ikke.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.