Cloroform: All-Scars
For ett år siden fikk mange av oss bakoversveis av debut CD-en til den Stavanger-baserte komponisten og keyboardisten John Erik Kaada - "Cloroform". Nå har trioen hans like godt skifta navn til Cloroform, blitt enda mer giftig og har tatt nok et steg videre på en svært spennende og original vei.
Som sist består trioen, foruten sjefen på keyboards og som samplingansvarlig, av Børge Fjordheim på trommer og Øyvind Storesund på både akustisk og elektrisk bass. Trioen har tydeligvis jobba mye sammen og har i enda større grad enn i fjor funnet fram til sitt eget musikalske språk.
Det språket henter impulser fra det meste som finnes innenfor moderne musikk-kultur, det være seg heavy metal, frijazz, funk, industri-rock (er det noe som heter det? Jada, Einstürzende Neubauten, f.eks. -Red), fusion osv. I tillegg blir sampling brukt som en integrert del av uttrykket på et vis som jeg sjelden har opplevd tidligere. Når så det humoristiske aspektet også har fått en sentral plass, så har Cloroform greid å skape noe helt eget. Det er ikke mange andre som har satt av godt og vel 10 minutter til en uakompagnert tenniskamp på slutten av fonogrammene sine, for å si det sånn!
Sjefen er så utvilsomt John Erik Kaada. Dette er en mann med en fantasi og en evne til å omsette den til musikk som det er svært få som er i besittelse av og som vi kommer til å få enormt mye glede av i åra som kommer. Fjordheim og Storesund er tydelige sjelsfrender, og har ingen problemer med å følge Kaada og hans ideer og innfall - ikke bare følge forresten, men også videreutvikle og utfordre.
Cloroform kommer altså fra Stavanger og er nok et bevis på at det spirer og gror så og si overalt i vårt langstrakte land. Den oppvoksende slekt med en basis i det improviserte og jazzikalske uttrykket her i landet står for noe voldomt spennende ved inngangen til det nye århundret. Cloroform ligger veldig langt fremme i den løypa.
Del på Facebook | Del på Bluesky