Stratford Mercenaries: Sense Of Solitude

I sju år før 1984 var anarkopunkbandet Crass et av de mest kontroversielle foretak på musikksida i Storbritannia. Fra et veggiskollektiv i Essex pøste de ut skiver, opptredener, filmer, pamfletter og andre pågående publikasjoner i frustrasjon og aggresjon mot Thatcher og Systemets forvrengnig av frihetsbegrepet. Mest kjent er kanskje den såkalte KGB-tapen med en manupulert telefonsamtale mellom Maggie og Ronald om Falklandskrigen og hvordan holde russerne på riktig side av jernteppet. Amerikansk etterretning anslo at tapen var fabrikert av russerne. Etter Orwells skjebneår la de inn årene som kollektiv uttrykksbase, men flere av medlemmene forsatte å ytre seg i andre konstellasjoner. Vokalist Steve Ignorant fortsatte som å synge i band som Conflict og Schwartzeneggar, før han i '97 starta opp Stratford Mercenaries med blant annet gitaristen Gary fra Dirt og Phil Barker fra Buzzcocks på trommer. Dette albumet er oppfølger'n til CD-debuten og minialbumet No Sighing Strains Of Violins fra '98.


Stratford Mercenaries gjorde suksess med låta "You Won't Get Me (In Your Slaughterhouse)", som både er å finnes på deres selvfinansierte 7" Live In The USA 1997 og debutalbumet. De tiltrakk seg mange gamle Crass-fans verden over takket være Steve Ignorant, og fylte etter hvert et halvreligiøst fetisj-behov for en haug med desillusjonerte punkere.

Bandet viste seg gjennom debutalbumet at de på sitt beste kunne vidreføre de mest melodiøse og allsang-pregete tendensene hos Crass, á la "I Aint Thick, It's Just A Trick", "Hurry Up Garry" og "Big A, Little A". Variasjonen var imidlertid relativt stor i både kvalitet og stil, selv om forsøkene på å parra punk og freejazz absolutt ikke var udelt negative.

Hvordan er så oppfølger'n? Jeg er ikke sikker på om det er låta - eller bare stemmen til Ignorant - som får meg til å føle at spor én, "No More Running", kunne vært en hvilken som helst Crass-låt, til tross for at kompet er mer 77-punk enn jeg liker å huske Crass som. Tromminga kunne nok vært Penny Rimbauds, gitarene derimot?

Til tider låter de veldig poppa, eller rettere - de flørter med pop-akkorder. Det funker forsåvidt, og i "Down To You" får jeg nesten en følelse at Jimmy Purseys Sham 69 suflerer i kulissene.

"See It Through" er i alle fall temmelig trad-Crass, både i struktur og innhold. Og tekstene handler fortsatt om å ikke la seg kvele av Systemet.

Rent komposisjonsmessig mangler de en større dramatiker og dynamikkregissør, men "Cheap Excitement" funker mer enn så nogen lunde, takket være allsang-faktoren. De øvrige låtene går enten for sakte - og da evner de ikke å kompensere med melodi for manglende tempo - eller de er instrumentale lydcollager, som muligens fungerer på film.

Live derimot, kan jeg levende forestille meg at stoffet deres fyller alle behov om øs, allsang og hat, selv om det nok er tvilsomt om vi får se dem her i byen. For nå ser det ut til at de desverre har spilt sin siste konsert, i alle fall med Steve Ignorant bak mikrofonen.

Sistnevnte brakk beinet under USA-turnéen i april og trakk seg fra den etterfølgende Europa-reisa, som forøvrig inkluderte fem konserter i Finland og Sverige i juli/august. Det resulterte i at Gary overtok leadvokalen, og bandet fant like godt ut at de trivdes bedre uten Ignorant, som tok all oppmerksomheten fra de andre. De vurderer å skifte navn, hvis de fortsetter.

Hva som skjer med Steve Ignorants videre skjebne er ennå uklart, men han trenger nok tid til å få motivasjonen tilbake etter den traumatiske US-turen, der det gipsa beinet hans tvang ham mer eller mindre i ro under konsertene. Dessuten ble han anklaga for seksuell trakasering av en jente i Monterey. Dét sømmer seg ikke for en gammel Crass-moralist som Steve!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Judas II: Judas II

(02.05.01) Tidligere bassist i anarkopunkbandet Crass - Pete Wright - har her slått seg sammen med Martin Wilson, trommisen fra Flux Of Pink Indians. En spennende kombinasjon av mannen som brakte harmonier og det lille som var av melodier inn i kompromissløse Crass, og Wilsons latininspirerte perkusjon. Og når vi minst venter det dukker en unplugged "Do They Owe Us A Living" opp!


Conflict: There Must Be A Better Way (The Singles)

(21.04.01) På vei til London fra Crass-konsert i Northampton i august 1980 tok jeg nattoget sammen med en gjeng gærne London-punkere. De klatra ut gjennom ett vindu og inn det neste i fart, lurte seg unna kondoktøren og fant generelt på mye kødd. Han ene het Colin og spilte i et band som het Conflict. Året etter livedebuterte de og den første skiva deres kom i '82. Utover hele 80-tallet kom de til å spille en større og større rolle på anarko-hardcore-scena i UK, i det de gradvis overtok etter Crass som ideologiske pådrivere i bevissthetskampen mot den kalde krigen, Thatcher og dyreforsøk. Her har de samla alle 7"erne sine i ukronologisk rekkefølge.


Crass har fått inn 40%

(11.04.01) Kollektivet Dial House, som drives av de gamle Crass-aktivistene Penny Rimbaud og Gee Vaucher, har fått inn £65.000 av den totale kjøpesummen på £158.000. Så høyt ble prisen pressa under auksjonen i januar, og kollektivet arrangerer stadig støttekonserter i tillegg til å motta penger fra fans verden rundt som setter opp tilsvarende arrangementer.


Penny Rimbaud: The Death Of Imagination

(27.03.01) Tidligere Crass-trommeslager og ideolog Penny Rimbaud har hatt mye å stå i med i det siste. Samtidig som kollektivet Dial House endelig ble redda fra å falle i storkapitalens hender, kommer hans aller første soloskive. En skive som ble spilt inn allerede for fem år sida, og som inneholder et ambisiøst drama over fire akter og 73 minutter om Jesus, barndom, død, sex og fantasier. En naturlig fortsettelse av noen av de særere sidene ved Crass mot slutten av deres karriere.


Crass kjøpte Dial House!

(27.02.01) Auksjonssaken rundt Crass-senteret Dial House har endelig fått en slutt. For kollektivets del, en lykkelig en også. Tirsdag i forrige uke ble de siste formelle dokumentoverleveringene beseglet, og anarkistene i Epping kan endelig begynne å jobbe med konkrete mål i forhold til deres intensjoner om huset.


Nye eiere av Dial House nekter å forhandle

(03.02.01) I en pressemelding fra ex-Crass-medlemmenes senter i Epping, UK - der deres omstridte hus, The Dial House gikk på auksjon den 23. januar - meldes det at forhandlingene om å overta huset foreløpig ikke har ført fram.


Crass forhandler stadig om Dial House

(29.01.01) Alternativsenteret Dial House - som blir drevet av de tidligere Crass-medlemmene i Epping i England - gikk som venta under klubben onsdag i forrige uke. Prisen steg til nesten det dobbelte av hva man hadde forutsett, og endte til slutt på £158.000, eller snaue 2 mill. NOK etter et bud fra en foreløpig ukjent budgiver.


Crass nærmere et kjøp av Dial House

(18.01.01) Dial House-kollektivet, mest kjent som basen til de kompromissløse anarkopønkerne Crass på 80-tallet, kjemper en en hard kamp for å få samla inn nok penger til å få beholde huset sitt, som i etterkant av Crass aktiviteter har utvikla seg til å bli et alternativ-senter for mange ulike aktiviteter. Den 23. januar truer altså eiendomsutviklerne Peer Group med å auksjonere bort hele gården, med mindre beboerne klarer å hoste opp £80.000. Foreløpig ser det ikke ut til at de klarer det ved hjelp av rein kronerulling.


Kronerulling for å beholde Crass' senter

(09.01.01) Det desidert viktigste motkulturelle post-punkbandet i UK for tjue år sida, kompromissløse Crass, risikerer å bli kasta ut fra kollektivet sitt. Dial House, som huset heter, har siden 1967 vært senter for multikunstneriske og alternative uttrykks- og behandlingsformer, men er definitvit mest kjent som Crass-kollektivet i Epping, Essex, nord for London. Når truer eierne - Peer Group - å selge huset og tomta til høystbydende den 23. januar, med mindre leietakerne klarer å spa opp £ 80.000. Derfor har de nå starta en intensiv kronerulling via alle sine kanaler.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.