Everlast: Eat At Whitney

Everlast, aka Whitney Ford, aka Erik Schrody forsetter der han slapp på debutskiva "Whitney Ford Sings The Blues" og oppfølgeren "Today". Her er popmusikk et sted mellom hiphop, blues, rock, folk-music og country.


De nevnte forløperne fikk noe så sjeldent som både gode salgstall og terningkast. For det er lett å like ett eller annet ved Erik Schrodys musikk. Han er en ærlig songwriter, som synger om ting som har skjedd han. Og det er jo slikt folk liker. Dessuten er han sånn passe tøff i trynet og tør si "bitch" så høyt at det blir klistret "Parental Advisory" på coveret.

Men når du gjør en duett med B-Real fra Cypress Hill er det vanskelig å ikke banne. Av andre gjesteartister bør Merry Clayton nevnes, damestemmen på Rolling Stones "Gimme Shelter". Når jeg legger til at Carlos Santana speller gitar på en av låtene tror jeg vi kan konkludere med at Erik har ganske riktige venner. Og nettopp her vi stikkordet; riktig.

For det er ett eller annet som irriterer meg med denne skiva. Der Whitney før var overraskende virker han nå forutsigbar. Der han før virket impulsiv virker han nå kalkulerende. Og der han før virket røff og aggressiv virker han nå snill og grei. Hør låta "Love For Real", så skjønner du sikkert hva jeg mener.

"If it ain't from the heart, then it can't be art…" sier det gamle House Of Pain-medlemet. Vel, jeg tviler ikke på at dette er fra hjertet, men kunst er det ikke. En solid skive, som kommer til å selge godt. Det er hva dette er. Og selv om skiva er et ærlig stykke arbeid er den dårligere en hva man kan forvente av en så merittert artist.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.