Kari Svendsen behersker studio til fulle

Dette albumet kan oppfattes som en hyllest til Lillebjørn Nilsen, til Tigerstaden, til den spesielt utfordrende visesangen som sjanger. Kari Svendsen er dronning av alt dette.


Hun forhaster seg ikke, i hvert fall ikke som studio-artist. Før dette, har Kari Svendsen faktisk ikke mer enn to solo-album på samvittigheten. «Solskinn og sang» fra 1982, «Kari går til filmen» fra 1991.

Mange vil nok mene at hun sitter fast i 70-tallet – ja, til og med et par tiår før det også. Fra den gang de mest populære sangene ble halt «schläger» - og dem var det mange av. «Hva var vel livet uten deg?», «Herre med bart», «Akerselva», «Bare døtt på», «Frøken Johansen og jeg». Noen av disse blinkskuddene fra revyscenen er inkludert her, men hva hadde vel et album med Kari Svendsen vært uten «Marsjkonkurransen»?

Hun er sikkert lei av å bli kalt «Glad’-jenta» og «Banjo-Kari», men det er lett å ty til denne typen karakteristikker når du ser henne i levende live. For Kari er i sannhet både glad og «banjo»!

Får hun dette ut på plate, i 2024? Så definitivt, men hun finner også plass til det melankolske og tekster som på ingen måte er hurra-meg-rundt. Hennes utgave av Jon Arne Corells «På gjensyn», til tekst av Rudolf Nilsen (1901-29), er rørende vakker.

Alle sangene er mer enn vanlig elegant arrangert. Men jeg veit dessverre ikke hvem som skal tilskrives godlyden, heller ikke hvem det er som spiller. Førsteklasses strykere, treblåsere, en trekkspiller og sikkert mange flere har vært i studio. Men skal man tro opplysningene på strømmetjenestene, har ingen av dem vært til stede.

Et stadig tilbakevendende tema, dette. Manglende kreditering. Nylig har Eva Weel Skram og Hellbillies fått det til, og det er mystisk at C+C Records og Christer Falck - av alle! - ikke får orden på dette.

Alle sangene her er fine, og Kari Svendsen synger virkelig bra. Slik låtene er dandert, er dette virkelig avansert visesang.

Det hele avsluttes med en ni minutter lang versjon av Lillebjørn Nilsens «God natt Oslo». Introen er lyden av kirkeklokker, mens en fiolin spiller «Sakte dansen trå». Så tar Kari Svendsen over, til et pianodrevet komp. Og det er ingen tvil om hvilken kant av byen vokalisten kommer fra. God natt, kjære Ossssccchlo.

Lillebjørn gjester, noe av det siste han skal ha gjort før han døde. Og penere kan det faktisk ikke bli.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kim Ljung - mannen som aldri gjør feil

(27.09.25) Lydbildet er massivt. Ikke musikk å gjøre hagearbeid til. Skitbra.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!