De kler hverandre, Mari Boine og Bugge Wesseltoft

Bugge Wesseltoft var produsent for Mari Boine på Gávcci Jahkejuogu/Eight Seasons (2002). Nå er de likeverdige partnere, på ei helt annerledes plate. Borte er all mulig elektronikk, tilbake står Mari Boines røst og Bugges akustiske piano.


Alt Bugge Wesseltoft foretar seg som «akkompagnatør» er faktisk ikke like vellykka, som den gang det gikk galt i hans samarbeid med Bertine Zetlitz. Dette er i sannhet noe ganske annet.

Mari Boine er ansvarlig for så godt som alle komposisjonene, men helhetsinntrykket preges selvfølgelig av hennes eneste tonefølge – Bugges piano. Den endelige utforminga av låtene er således resultat av et sirlig sammenføyd samarbeid.

For første gang gir Boine ut en studioversjon av «Elle», lydsporet fra Nils Gaups «Kautokeino-opprøret». Vakkert og lyrisk – og det er kanskje hun som så vidt agerer perkusjonist?

Lyrisk er forresten en presis karakteristikk av albumet som sådan. Bugge tar seg god tid, som om han hele tida venter ut vokalistens vâre poesi. Jeg er dessverre ikke i stand til å forstå samisk, men det er grunn til å anta at lyrikken som vanlig handler om naturen, og sikkert også om nært vennskap.

«If Tomorrow’s Mine» bryter opp en smule. Sangen er skrevet i samarbeid med Haakon-Marius Pettersen, og inkluderer diverse strengeinstrumenter utover pianoet (som i «Mihá»). Albumets høydepunkt.

Det låter nok som en klisjé, men denne gangen er det helt sant. På «Amame» opptrer Bugge Wesseltoft og Mari Boine som hånd i hanske. De gjør en mini-turné i månedsskiftet oktober november (Oslo, Skien, Bergen, Tromsø, Molde). Garantert høytidsstund.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.