Jazzrock eller rockjazz?

Du registrerer tittelen, og tenker kanskje – well, that’s the question in our time, liksom? Forklaring følger.


Jazzhistorikeren Bjørn Stendahl har skrevet ei lang rekke bøker om norsk jazz. Arkitekten Stendahl bedriver et imponerende stykke grunnforskning i norsk musikkliv. Han begynte i 1920, og nå er tida inne for å oppsummere norsk jazz i tiåret 1970-80.

Og hvilket tiår vi snakker om! Dette var tiåret da norske jazzmusikere for alvor slo gjennom på internasjonalt plan. Protagonistene fra den gang la grunnlaget for at Norge i dag anses som avant garde, i betydninga eksepsjonelt bra, i internasjonale jazzmiljø.

Hvem var det som brøyta vei? De fire store, selvfølgelig. Jan Garbarek, Jon Christensen, Arild Andersen, Terje Rypdal. Men det var mange flere, for eksempel Svein Finnerud Trio – som skapte revolusjonerende fin musikk på 70-tallet. Og som i form av bassisten Bjørnar Andresen faktisk dukka opp som inspirasjonskilde for det moderne norske jazzlivet langt inn mot århundreskiftet!

Stendahl skriver om klubbene rundt omkring i landet; om festivalene som i en periode ble arrangert nærmest overalt; om jazz i radio og TV (fins ikke lenger); om jazz på trykk (Jazznytt har hatt definitivt hatt sine «episoder»); om «Life of Brian»-tilstander i organisasjonslivet.

Tilbake til tittelen. Jazzrock eller ockjazz? Boka behandler jo en tid da Miles Davis gikk elektrisk, vi fikk Weather Report, John McLaughlins Mahavishnu Orchestra, Tony Williams’ Lifetime og diverse utgaver av band leda av Herbie Hancock.

Stendahl forklarer sitt ståsted: «Disse typer av fusion gikk raskt under navnet jazzrock. Men er dette jazzpreget rock eller rockpreget jazz? Forfatteren av denne bok mener det er det siste – og derfor synes han musikkformen heller bør hete rockjazz

Dette kan man mene mangt og mye om, og temaet diskuteres stadig vekk på klubber og festivaler rundt omkring i det ganske land. Hvor stor forskjell er det på Chicago anno 1971 og Jaga Jazzist anno 2021?

Men kort oppsummert: Dette er standardverket om livet i norsk jazz – i bredt format, på alle plan – i perioden 1970-80.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»