Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin Foto: Pål Bodin

Få "Bitches Brew" ut til folket!

Prosjekt MD med venner har nå for andre gang framført Miles Davis’ “Bitches Brew” i sin helhet pluss Davis’ versjon av David Crosbys “Guinnevere”, sistnevnte svært langt fra Crosbys original, men umiskjennelig Davis.


Bitches Brew / Victoria, Nasjonal jazzscene / 09.12.21


Siden dette er en bildespesial fra konserten på Victoria, Nasjonal Jazzscene i Oslo 9. desember, og ikke en fullverdig omtale, henviser vi til PULS’ anmeldelse av konserten på Cosmopolite i fjor. Den står seg fortsatt. Dette var minst like bra.

Et lite a propos: For første gang under den pågående koronapandemien forstår jeg ikke helt smittevernrestriksjonene. Jeg skjønner munnbind og avstand, det er enkelt å forholde seg til, sjøl om én meter er for lite, men det er noe med logikken og kohortinndelinga som ikke helt vil feste seg.

Heldigvis hadde Nasjonal Jazzscene skjønt reglene og hadde brukt den svært korte tida fra de nye restriksjonene blei innført på å kontakte de til da 160 – 170 billettkjøperne for å spørre om noen av dem kunne tenke kunne tenke seg å bli hjemme. Mot refusjon av billettkostnaden, sjølsagt. Det gikk, og konserten kunne gå som planlagt. Klubben hadde hyrt inn egen plassanviser for å sikre forskriftsmessig avstand. Det så ikke tomt ut i det hele tatt. Koselig var det, og riktig så publikumsvennlig.

Uten frykten som stigende smittetall bringer med seg og nye restriksjoner hadde dette kunnet bli fullt hus.

Med konserten på Cosmopolite i februar i fjor har Prosjekt MD nå framført “Bitches Brew” på Oslos kanskje to viktigste jazzklubber med stor suksess. Når smittetallene synker og folket kan vende tilbake mer normal modus, bør landets jazzklubber, kultur- og samfunnshus, gjerne i samarbeid, og jazzfestivaler kunne glede sitt publikum med dette.

Prosjekt MD består av:

Lars Mjøset – bassklarinett
Asgeir Skauge – gitar
Lars Aukrust – Rhodes piano
Jon Devik – elbass
Frithjof Eide Fjeldstad– trommer
Charles Mena – trommer
Ketil Stoknes – perkusjon

På konserter styrkes bandet gjerne av disse:

Lyder Røed – trompet (fra gruppa Fieh, vikar for anledninga og ingen dårlig erstatning)
Jørgen Mathisen – tenor- og sopransax
Brynjulf Blix – Rhodes piano
Sidiki Camara – perkusjon
Kåre Garnes – kontrabass

Gjesteartist på siste låta denne gangen var:

Skjalg Reithaug – gitar (fra prog-rock-, metall- og jazztrioen SOT)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Raven Blacks deilige heksebrygg

(15.10.25) Goth, metal, klassisk og teater. Himla kult!


D'Angelo (1974-2025)

(14.10.25) R&B- og soul-legenden D'Angelo har gått bort etter en kamp mot kreft i bukspyttkjertelen. Han ble 51 år gammel.


Hvilket album fra Suzanne Vega!

(14.10.25) Mye mystisk skal skje de neste ukene om ikke dette albumet vil ligge på min Topp 10 for 2025. For en låtskriver Suzanne Vega er! Og for en formidler hun er!


Av en nerd, for nerder - og for veldig mange andre!

(13.10.25) Er du en sånn som er interessert i listeplasseringer i pop-musikken? Her har du ei bok som stiller i helt egen klasse og kategori: Bård Oses «Listelangs» er en soleklar #1!


En annerledes Elvira Nikolaisen

(11.10.25) Hun var en gang på vei til å bli pop-dronning. Nå er hun et helt annet sted. Elvira Nikolaisen følger sine instinkter, og gjør nøyaktig som hun vil.


A Killer's Confession - snakk om å ta feil

(10.10.25) Ikke døm en bok etter omslaget, heter det, men det er himla vanskelig når «designet» til gruppa er så harry. Navn, cover, masken som vokalist Waylon Reavis tilsynelatende bor i. Ingenting ved A Killer’s Confession fristet til at jeg skulle sjekke det ut.