Siril Malmedal Hauge hopper i sjumilssteg

Dette albumet burde være visittkort til lansering kloden rundt. Grensesprengende bra.


I vår dvale gikk «Uncharted Territory» (2019) oss dessverre hus forbi. Vi har lytta i ettertid, og gir definitivt tommel opp. Og sommeren for to år siden hadde vi gleden av å høre Siril live i Molde.

Det er således med stor interesse vi går i møte med «Slow, Slow». Hun innfrir, for å si det forsiktig. Litt mindre pop, og litt mer jazz? Ja, det er nok riktig å si.

Det er naturlig å sammenligne med Silje Nergaard. Siril og Silje er ganske like som vokalister, og beveger seg i samme musikalske landskap. Og ja – de ble begge for alvor «oppdaga» under Moldejazz.

Siril Malmedal Hauge holder seg med sitt faste band. Martin Myhre Olsen - saksofoner, Torgeir Hovden Standal - gitarer, Kjetil Mulelid - piano, mellotron, orgel, Martin Morland - kontrabass og Henrik Lødøen – trommer. Sjøl krydrer hun tidvis lydbildet med sin fløyte. Det låter fortreffelig.

Det er aldri noen tvil om hvem som er sjefen i dette bandet. Sånn må det gjerne bli, så lenge vokalisten også har komponert alle låtene. Det er likevel all mulig grunn til å tro at helheten er resultat av kollektiv innsats i studio – ikke minst når musikken blir jazz på ordentlig. «When Will» utvikler seg etter hvert til en slags oppvisning i frijazz – og da nærmer vi oss plutselig Neneh Cherry og The Thing.

I «Magic Fruit» låner bandet de klassiske rytmene til Tom Waits, og fløyta lyder Jethro Tull. Jeg tror Daniel Lanois ville produsert dette på nøyaktig samme vis som kompaniskapet Dag Erik Johansen/Siril Malmedal Hauge har valgt å gjøre det.

Jo mer jeg lytter, jo mer blir jeg overbevist om at dette er … ja, det er definitivt mer jazz. Hvilket synes som en meget fornuftig musikalsk retning å gå i. Her får dette bandet virkelig dyrke sin egenart. Men vit at den vakre balladen «Tonight» like gjerne kunne vært spilt inn av Alicia Keys. Og at bass/piano-kompet på «Albatross» er mesterlig stjålet fra Chick Coreas «Return To Forever» (selv om det vel ikke var Chick Corea som fant opp forholdet mellom grunntonen og kvinten).

Nå burde det meste være sagt. Innertier.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.