Siril Malmedal Hauge hopper i sjumilssteg

Dette albumet burde være visittkort til lansering kloden rundt. Grensesprengende bra.


I vår dvale gikk «Uncharted Territory» (2019) oss dessverre hus forbi. Vi har lytta i ettertid, og gir definitivt tommel opp. Og sommeren for to år siden hadde vi gleden av å høre Siril live i Molde.

Det er således med stor interesse vi går i møte med «Slow, Slow». Hun innfrir, for å si det forsiktig. Litt mindre pop, og litt mer jazz? Ja, det er nok riktig å si.

Det er naturlig å sammenligne med Silje Nergaard. Siril og Silje er ganske like som vokalister, og beveger seg i samme musikalske landskap. Og ja – de ble begge for alvor «oppdaga» under Moldejazz.

Siril Malmedal Hauge holder seg med sitt faste band. Martin Myhre Olsen - saksofoner, Torgeir Hovden Standal - gitarer, Kjetil Mulelid - piano, mellotron, orgel, Martin Morland - kontrabass og Henrik Lødøen – trommer. Sjøl krydrer hun tidvis lydbildet med sin fløyte. Det låter fortreffelig.

Det er aldri noen tvil om hvem som er sjefen i dette bandet. Sånn må det gjerne bli, så lenge vokalisten også har komponert alle låtene. Det er likevel all mulig grunn til å tro at helheten er resultat av kollektiv innsats i studio – ikke minst når musikken blir jazz på ordentlig. «When Will» utvikler seg etter hvert til en slags oppvisning i frijazz – og da nærmer vi oss plutselig Neneh Cherry og The Thing.

I «Magic Fruit» låner bandet de klassiske rytmene til Tom Waits, og fløyta lyder Jethro Tull. Jeg tror Daniel Lanois ville produsert dette på nøyaktig samme vis som kompaniskapet Dag Erik Johansen/Siril Malmedal Hauge har valgt å gjøre det.

Jo mer jeg lytter, jo mer blir jeg overbevist om at dette er … ja, det er definitivt mer jazz. Hvilket synes som en meget fornuftig musikalsk retning å gå i. Her får dette bandet virkelig dyrke sin egenart. Men vit at den vakre balladen «Tonight» like gjerne kunne vært spilt inn av Alicia Keys. Og at bass/piano-kompet på «Albatross» er mesterlig stjålet fra Chick Coreas «Return To Forever» (selv om det vel ikke var Chick Corea som fant opp forholdet mellom grunntonen og kvinten).

Nå burde det meste være sagt. Innertier.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.