Foto: Mimsy Møller
Foto: Mimsy Møller

Mr. Rock’n’roll

Om noen fortjener betegnelsen Mr. Rock & Roll, må det være den nå 45 år gamle KEITH RICHARDS. Bildene av ham oser gatetroverdighet, opprørskhet og coolness. Mens Jagger kan sette trutmunn, så vet Richards å skule kniver nedover ryggen på tilhengerne sine. Han er et syn for guder med gitaren over skuldrene, og uslåelig med en skjødesløs sneip i kjeften. Han er en av The Rolling Stones.

I september 1988 reiste PULS til New York for å intervjue Keith Richards. Intervjuet kom i stand etter hardt arbeid – mer presist; ett års masing på plateselskapet Virgins representanter i Norge. Sjefen for rock’n’roll skulle gi ut sitt første solo-album, og det var «egentlig» bare magasin av typen Rolling Stone og Playboy som skulle få møte mannen. Men dette intervjuet SKULLE vi bare ha! Arild Rønsen gjorde intervjuet, mens mangeårig PULS-medarbeider Arvid Skancke-Knutsen skrev introduksjonen.

Han er en av The Glimmer Twins. Det gjør ham til en av verdens mest berømte og rike rockeartister, men enda mer innebærer det at han symboliserer selve rockedrømmen: Den gamle historien om rags to riches, ups & downs og sex & drugs. Og en helvetes masse bra musikk.

For mange er han en levende legende. For enda flere er det et under at han i det hele tatt er levende. Hans annet kallenavn er Mr. Unhealth.

Historien om hans narkotikaavhengighet er overeksponert nok allerede, men den peker på et gjennomgående trekk ved livet hans: Det samme som til tider har ført Keith Richards på randen til selvødeleggelse, har også sørget for at han vil leve evig i historien om rock. Det er et gammelt paradoks, men i tilfellet Richards overskygges det heldigvis av et annet, og langt viktigere faktum: Dette er en fyr som har vært med på å forandre popmusikkens ansikt.

Musikken til The Rolling Stones har til tider blitt redusert til bare et soundtrack for de mørke mytene som omgir bandet, men de beste øyeblikkene deres vil alltid skinne sterkere enn alle sladrehistoriene om ville parties, satanisme og dopbruk. Framstående musikkritikere kåret nylig «Satisfaction» til tidenes single. Den kunne like gjerne ha vært byttet ut med låter som «Paint it Black», «Jumping Jack Flash» og «Street Fighting Man». Og det gedigne album-kuttet «Sympathy for the Devil» er kanskje den éne sangen som best summerer rollen The Rolling Stones spilte gjennom det turbulente 60-tallet.

Hissende rytmer, Jaggers hånende stemme og megariffene til Richards bærer fram historien om et samfunn i frykt og oppløsning. «Sympathy …» blir en hel generasjons rock’n’roll-anthem, og den dag i dag slår den fremdeles an drømmeaktige gnister hos tilhørerne. På en gang makter den både å kommentere, være og nøre opp under alle følelser den beste rocken alltid har gitt oss.

Historien om The Rolling Stones er velkjent nok, men mye av den har alltid blitt blandet sammen med enorme overdrivelser. Tusenvis av skribenter har tjent halvskitne penger på å skrive regelrette løgner om deres rock’n’roll-cirus. Det finnes en liten flamme av sannhet bak alle fortellingene om bandets eksesser privat og på scenen, men det meste er et tykt teppe av spekulativ røyk. Verst var det i tiden etter Altamont-konserten i ’69, der ordensvakter fra Hells Angels regelrett myrdet en tilskuer. The Stones ble angrepet som om de personlig hadde gitt ordre til drapet, og pressen gikk amok i sine skriverier om hvor onde og amoralske disse britiske musikerne var.

Selvsagt hadde Stones alltid vært bad boys. De fulgte ofte tett i kjølvannet på The Beatles, og de framsto som opprørere i langt større grad enn de fire fra Liverpool. Media presenterte dem gjerne som det mørke motstykket til The Fab Four. Og ja – musikken deres var røffere, tekstene krassere og utseendet mer rebelsk, men den største forskjellen lå likevel kun i dette: The Beatles var bortimot untouchable på denne tiden – Richardds & Co. stod adskillig mer lagelig til for hugg.

Også konkurranseelementet mellom de to gruppene har blitt sterkt overdrevet, for i virkeligheten støttet The Beatles kollegene sine på mange vis. George Harrison hjalp dem å få sin første plate-kontrakt med Decca, og Lennon introduserte dem for den viktige amerikanske bakmannen Murray The K.

Den ofte negative pressen ble et tve-egget sverd for The Rolling Stones. På den ene siden førte den til at alle opprørske tenåringer trykket dem til seg som sitt band, men samtidig gjorde skriveriene at politiet begynte å puste dem i nakken. Det beryktede Redland-raidet i 1967 fant sted fordi en britisk skandaleavis antydet at Mick Jagger brukte LSD. Det var begynnelsen på en lang og bitter feide med lovens lange arm. Mellom 1967 og 1980 gikk det knapt ett år mellom hver gang det ene eller det andre Stones-medlemmet ble arrestert for narkotikabesittelse, og det stadige presset fra myndighetene var en sterkt medvirkende årsak til Brian Jones’ tragiske død i 1969.

Men samtidig vokste The Stones seg stadig større, og LP’ene fra «Aftermath» (1966) og utover viste at de var noe langt mer enn bare et imponerende hitmaskineri: De utviklet en egenart og en stil som skulle påvirke titusenvis av senere musikere.

Mest etterapet ble Richards’ gitarspill: Smarte, bluesbaserte riff som kunne veksle fra det tidvis lyriske til det flerrende, flammende rocka. Han skapte skole, og gjennom årene fortsatte han å kverne ut klassiske låttemaer. Alt tidlig på 60-tallet var det klart at det var han som i første rekke var Stones. Wyman, Watt, Jones og senere Wood gjorde jobbene sine solid nok, Jagger kunne synge og danse som en lidderlig Gud, men det var Richards som skapte bandets sound.

Jagger og Richards vil alltid være uvergelig knyttet sammen, men som typer er de markant forskjellige: Middelklassegutten Jagger har alltid brukt det søte jet set-livet som målestokken og beviset på sin egen personlige suksess, mens Richards over årene har funnet sin største tilfredsstillelse i arbeidet med musikken. Han er en arbeiderklasse-lad fra små kår i London-forstaden Dartford, og han har alltid villet gå sine egne veier.
Som i 1956, da unge Richards ble i fyr og flamme over å ha hørt Sun-sessionene til Elvis. Han fikk moren til å kjøpe den første gitaren til ham, og han øvde som en besatt. Snart begynte han å lytte til og imitere de gamle, svarte bluesmesterne. Noen år senere skulle han selv bli den beste ambassadøren for musikkstilen deres. Han var et følsomt, ofte plaget barn, men over tiden skulle han lære seg å skjule sin naturlige skyhet bak en tøff maske.

Privat har Richards vært fra helvete og tilbake flere ganger, men har alltid vendt styrket tilbake. I dag er han stoffri. Han har fire barn, og han har hatt langvarige forhold til Anita Pallenberg og Patti Hansen. Det sier en del om The Stones’ posisjon i media at folk flest kjenner navnet på medlemmenes venninner bedre enn på de fleste toppolitikere.

Men The Rolling Stones har vært et band som ingen andre i rocken, og historien om dem ruller fremdeles videre.

I disse dager slipper Keith Richards sin første solo-LP: «Talk is Cheap».

PULS kan nå by på et eksklusivt intervju med mannen.

Det ble gjort i New York i begynnelsen av september, og Richards snakker her ut om privatlivet og det nye albumet, om årene med Stones, om narkotikamisbruket og alle mytene som har omgitt dem.

Det har blitt et tilbakeblikk på vel 25 års rockehistorie.

Vi ønsker god lesning.


Del på Facebook | Del på Bluesky

- Do me a favour …

(24.12.20) 18 desember 2023, fylte Keith Richards 80 år. Dette intervjuet gjorde vi med ham i september 1988:

(PULS/New York): Det er en merkelig følelse å ta heisen opp til Rolling Stones-kontorene midt på Broadway, The Big Apple. Ettersom Stones-butikken er midlertidig nedlagt, fungerer lokalene som KEITH RICHARDS’ krypinn. Her er ikke snakk om noen ballsal med polert møblement. I likhet med Stones-bula i London, der jeg for et drøyt år siden hadde gleden av å møte Charlie Watts, er New York-basen et temmelig slitent lokale. Lite og rotete, noen plakater på veggene, do i gangen. Et par timer i forveien var vi blitt vennlig avvist av Keefs kvinnelige manager. – Jeg har to meldinger til dere, en god og en dårlig, sa hun. 1) Vi ligger langt etter skjema. 2) Årsaken er at mannen er skravlesjuk.


Aretha Franklins «Jumpin’ Jack Flash»

(13.12.20) 13. desemberluka til Rønsen: Hva med å mixe Aretha Franklin og Keith Richards?


Var Keith Richards & The X-pensive Winos gode?

(15.11.20) Jeg veit ikke helt hvorfor dette albumet plutselig dukker opp i strømmetjenestene med utgivelsesdato 13. november 2020. For konserten fant vitterlig sted 15. desember 1988, og albumet ble første gang utgitt i 1991.


Keith Richards i Pirates Of The Caribbean 3

(11.01.07) Ryktet har svirret en god stund, men nå er det offisielt. Keith Richards fra Rolling Stones medvirker i tredje del av pirateventyret.


Keith Richards til legen?

(26.03.01) (Miami/PULS): Er Keith Richards - sjefen i The Rolling Stones - klar for psykiatrien?


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!