Krokus: Hoodoo

Om du husker "Bedside Radio", "Heatstrokes" og "Headhunter" er det bare å gjøre plass i hylla til Krokus anno 2010. Dette er tidløs moro med bred benføring!


Hoodoo er innspilt med besetningen som gav ut One Vice At A Time fra 1982. Med andre ord er Mark Storace igjen gjenforent med sin makker Fernardo Von Arb etter at Storace gav ut Hellraiser uten han i 2006.

Videre er det enda mer oppsiktsvekkende at Chris Von Rohr er tilbake, bassisten og produsenten som ikke har vært i bandet siden Heart Attack utgitt i 1988. Medlemmene teller videre Freddy Steady på trommer og Mark Kohler på gitarer.

Hoodoo fanger essensen av bandet fra tidlig 80-tall, og ikke årene der de banket på dørene til USA med en mer radiovennlig og småpoppa musikk noen år etter. Dette er fire flate og bredbent rock fra noen av de første som lot seg inspirere fullt ut av AC/DC (ryktene vil ha det til at vokalist Marc Storace var på audition etter Bon Scotts død, men sannheten er faktisk at han prøvesang i Rainbow etter at Ronnie James Dio fikk sparken der i 1979).

Fra det sparkes i gang med "Drive It In" er det fort klart at gamlegutta er i form. "Hoodoo Woman" er drivende og ZZ Top-inspirert, og en coverversjon av Steppenwolfs "Born To Be Wild" er også spiselig.

Krokus' forrige album Hellraiser inneholdt kun Marc Storace fra Hoodoo-besetningen, og den platen var hakket mer hissig enn denne. Men Hoodoo-stemningen kler comeback-gutta, og plata låter skikkelig old school.

For det er det Krokus har taklet aller best, som i "Rock'n Roll Handshake", "Too Hot", og AC/DC-kloningen "Keep Me Rollin'".

Et herlig comeback, og etter godkjente To Rock Or Not To Be (1995), Rock The Block (2003) og Hellraiser (2006) overgår denne disse uten problemer. Og det med fem herrer som ikke har spilt sammen siden 1982.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Daff rockekveld på Rockefeller

(24.01.07) (Oslo/PULS): En trippelaften med tre oppegående hardrockband i et nesten utsolgt Rockefeller burde høres livlig ut. I stedet ble det en daff rockekveld da The Poodles, Krokus og Hammerfall sto på scenen og sleit seg igjennom.


Solid tungrock-program til våren

(22.12.06) Våren tegner til å bli en eneste stor opptur for tungrock-frelste i hovedstaden. Attraksjonene står nemlig i kø både for nostalgikere og fans av nyere saker av den harde sorten.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.