Moby: Last Night
Etter megasuksessen med "Play" (1999) som til nå har solgt svimlende 10 millioner, har 42-åringen Richard Melville Hall aka Moby slitt litt med karriereretningen. 9 år etter gjør han det heldigvis bare helt enkelt og tar med sitt publikum ut på fest.
På slutten av 90-tallet ble artistkamelonen Moby moden, og skrudde ned tempoet for å lage den smått fantasiske Play. Tre år etter kom 13 som prøvde å følge den samme oppskriften, men salgstallet var sterkt preget av etterdønninger av Play mer enn at albumet sto på sine egne ben. Hotel fra 2005 var imidlertid en total skivebom der Moby gikk bort fra sin suksessoppskrift med bruk av samples, til å spille inn en plate live i studio der han sto for mye av vokalen selv.
I 2008 gjør Moby heldigvis en helomvending og returnerer med stort hell til DJ-tilværelsen, med klok bruk av andre artister, samples og beats. Kall gjerne Last Night for en konseptplate, for den skal forestille en kveld på byen, og i innercoveret skriver Moby om sin fascinasjon for nattklubb-livet, og at han har vært en ivrig nattklubbganger i 25 år.
I åpningen er vi imidlertid på vorspiel, og "Ooh Yeah" og "I Love To Move In Here" tar oss rett til et overklasse-vorspiel i en moderne designerleilighet på Grünerløkka, og på sistnevnte er det celebre og legendariske gjester som Grandmaster Caz som var en av mennene bak tidenes første raplåt, "Rapper's Delight".
Chrissi Poland gir også liv til "I Love To Move In Here" og senere "I Live For Tomorrow" på en fantastisk måte, og den unge syngedamen som lever et beskjedent artistliv på My Space har tatt vel vare på tidenes sjanse.
Etter de par-tre første låtene har selskapet kommet seg på nattklubb, og på den kommende tredjesingelen "Everyday It's 1989" og "The Stars" er det full fest. Førstesingle "Alice" er et samarbeid med 419 Squad og er en ren raplåt som fungerer utmerket, og videre har Moby lykkes stort ved valget av andresingle "Disco Lies" med Shayna Steele på vokal.
Når vi nærmer oss timen, er Mobys nattklubb-ride begynt å nærme seg slutten, og New Yorkeren girer ned strategisk med "Sweet Apocalypse" og "Mothers Of The Night" før vi glir inn i nachspielets siste låt "Last Night".
Last Night er Mobys klart beste album siden Play men de kan på ingen måte sammenlignes overhodet. Men at Last Night er a night to remember er det ingen som helst tvil om.
Del på Facebook | Del på Bluesky