Et godkjent førjulshvileskjær fra The Lionheart Brothers

(Trondheim/PULS): Året 2007 ble The Lionheart Brothers' store gjennombruddsår her hjemme. Etter at de slapp albumet Dizzy Kiss tilbake i januar, har bandet blitt pekt ut som «det neste store». Når de nå planlegger plateslipp og miniturné også i England, peker samtlige tomler opp for Løvehjertene. Dette til tross: På Blæst denne kvelden var det like før oppvarmerne toppet hovedattraksjonen.


The Lionheart Brothers / /


Etter at indierockerne Serena-Maneesh og 120 Days opplevde suksess i henholdsvis 2005 og 2006, fikk The Lionheart Brothers allerede i januar «årets plate i 2007»-stempel for Dizzy Kiss, guttas tredje utgivelse. Uniform positiv omtale i norsk presse, opptreden på årets by:Larm, på SXSW i Austin, Texas og på et hopetall av sommerens musikkfestivaler, deriblant Hultsfred og Roskilde, er noe av hva bandet har opplevd i løpet av året som har gått. Idet hypen i norsk presse hadde begynt å legge seg, kom nyheten om at britene har fått ørene opp for Løvehjertene, og Dizzy Kiss i særdeleshet. Lovord i NME, Guardian og The Mirror, distribusjonsavtale med Shellshock og plateslipp 14. januar 2008, gir en sannelig gode vibber langt inn i adventstiden. Like før guttene tar en velfortjent juleferie, besøkte de Blæst i trønderhovedstaden. Puls var der.


Fabelaktige og plateaktuelle TrulsandtheTrees imponerte på Blæst.


Før Løvehjertene gikk på scenen, ble de fremmøtte oppvartet av Oslobandet TrulsandtheTrees, som på sin side er plateaktuelle med albumet Ailanthus og iferd med å bli rykende hotte! Jeg hadde ikke hørt om bandet før jeg så dem på Blæst denne kvelden, men huttetu!, for noen oppvarmere! Det så mest ut som en glad og fantastisk sjarmerende norsk bakgårdsvariant av Arcade Fire, da kollektivet befolket den lille Blæstscenen med gitarer, fele, saksofon, trekkspill og trommesett. Gjennom et knippe søte, fengende indiepoplåter, noen med åpenbare allsangkvaliteter, ble jeg virkelig begeistret av deres smittende spilleglede og positive utstråling fra scenekanten. Etter at Truls Heggero ba det (foreløpig) relativt fåtallige publikummet om å trekke nærmere scenen, følte jeg bandet fikk en veldig god rapport med tilhørerne. Bandet er ikke bare en karismatisk gjeng: De er flinke musikere også! TrulsandtheTrees har for øvrig slippfest for den nye platen sin på Blå i Oslo, 7. desember. Kjenn din besøkelsestid!

Noen minutter over midnatt entret hovedattraksjonen scenen på Blæst. Det var i starten nokså mørkt og glissent i lokalet, men dette tok seg heldigvis opp etterhvert. Jeg er likevel litt forundret over at et hovedsaklig trøndersk band, som i år har gitt ut fabelaktige Dizzy Kiss og opplevd mye positiv presseomtale, ikke trekker fullt hus. La oss legge skylden på kaldt vær, glade julebord og slitsom eksamenslesing.


The Lionheart Brothers serverte røffe og upolerte versjoner av låter fra sisteplaten Dizzy Kiss.


Det var et tent, men ikke særlig snakkesalig band som leverte ti låter i løpet av en snau time denne kvelden. Der legendariske My Bloody Valentine (som for øvrig er rykende aktuelle i nyhetsbildet: Klikk!) leverer en unik, tidløs og essensielt My Bloody Valentinesk variant skotupprock, kombinerer The Lionheart Brothers denne inspirasjonskilden med varm, småpsykedelisk sekstitallsrock og harmonier som lukter av Brian Wilson. Løvehjertene stiller med en utrolig stram, pulserende rytmeseksjon i trommis Peter Rudolfsen og bassist Frantz Andreassen. De knyttet låtene sammen, mistet ikke en beat hele kvelden, og angrep publikum med en massiv basstromme fra første til siste låt.


Marcus Forsgren (knestående) og Frantz Andreassen i The Lionheart Brothers.

Levende, vrengte gitarvegger ble levert av Morten Øby og hovedvokalist Marcus Forsgren, men det larmende instrumentelle lydangrepet ødela dessverre en del for vokalen. I tillegg til et par tekniske problemer med Forsgrens mic, druknet stemmen hans fort i lydbildet. Prov på at han har en flott stemme kommer i roligere partier, men med en gang noen av de andre gutta trør til, forsvinner han ulykksalig i resten av grøten. Dette resulterer også i at flere av sangene låter veldig likt, særlig for ører som enda ikke har stiftet intimt bekjentskap med bandets låtkatalog.

Settet startet energisk med blant annet «Bring It Down», «Can You See?» og «Down At My Place» fra Dizzy Kiss. Noe av det Forsgren manglet i vokalen, tok han igjen med knestående gitarsoloer og kyndig pedalhopping. Tar jeg ikke helt feil, kjørte bandet også gjennom en brautende, psykedelisk versjon av 10.000 Maniacs «My Mother, The War». Hitene «Hero Anthem» og «50 Souls And A Discobowl» var selvskrevne på kveldens setliste, men var skjøvet ut, helt mot slutten av det ordinære settet, og pakket ikke allverdens pønsj. Bandet virket slitent og mindre interessert mot slutten av konserten, og fikk heller ikke nevneverdig drahjelp av de fremmøtte på Blæst. Øbys gitartrashing helt på tampen rettet dog litt på helhetsinntrykket.


Til tross for at konserten falt i intensitet mot slutten, leverte The Lionheart Brothers et intenst ekstranummer.

Inntrykket en sitter igjen med etter å ha sett Løvehjertene spille live, er at den polerte drømmepopen fra Dizzy Kiss får ekstra «twæng»; her er mer støy og mer rocka guts enn på plate. Samtidig føler en at konsertopplevelsen hadde fått atskillig flere dimensjoner om lyden hadde vært finprikket og om stedet hadde vært pakka av svette, entusiastiske musikkelskere. Da ville vi nok også møtt en mer insisterende og inspirert utgave av Løvehjertene enn hva som var tilfellet denne kvelden. Da vi ruslet hjem fra Blæst pratet vi faktisk mer om de sprudlende oppvarmerne i TrulsandtheTrees enn vi gjorde om hovedattraksjonen selv. Tidlig i januar drar The Lionheart Brothers på en kombinert to ukers turné og Dizzy Kiss-lansering for nysgjerrige, britiske ører. Hvem vet hva 2008 bringer for Truls og resten av indieorkesteret hans?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Now We've Got Members: Then Is Just Another Kind Of Now

(16.12.07) Now We've Got Members, en blanding av omtrent like deler østeuropeisk folkemusikk, psykedeliske blomstertoner, saksofonskrik og ett av flaggskipene på Osloselskapet Metronomicon Audio, er på banen med platen Then Is Just Another Kind Of Now. Fantasifulle innfall, eklektiske melodier og spilleglede til tross: Dette er en tung gulasj som neppe er verdt strevet.


Truls And The Trees: Ailanthus

(13.12.07) Blander du naiv og naken indie-soveromsestetikk med de pompøse tendensene til et platinasertifisert canadisk band, nærmer du deg lyden av Ailanthus, debutplaten til Truls And The Trees. Dette er en maurtue hvor fengende melodier og spilleglede er viktigere enn meningsfulle tekster. Platen er god og fin, vimsete, til tider svært slitesterk, men langt fra noe jordskjelv.


Øya med nytt artistslipp

(12.12.07) Åtte nye band og artister til Øya-festivalen 2008 og med store navn som José González (SE) og Yeasayer (US) begynner det å se lovende ut også for neste års festival. I tillegg kommer Animal Alpha, Buraka Som Sistema (PT), Kid Sister and A-trak (US), Ingrid Olava, Truls and The Trees og WE.


Hovefestivalen slipper flere navn

(25.01.07) Toffen og resten av gjengen i Hovefestivalen ligger ikke på latsiden, og presenterte i dag 5 nye artister som er klare for sommerens festival. Og her burde det være noe for enhver smak.


The Lionheart Brothers: Dizzy Kiss

(23.01.07) Dette er tida for å ta den igjen: Lille speil på veggen der, hvem er coolest i verden her? Andre-albumet fra The Lionheart Brothers er sensasjonelt bra!


The Lionheart Brothers: Colour Contrast Context ep

(24.08.04) The Lionheart Brothers var tydelig inspirert av My Bloody Valentine på det lovende debutalbumet. Nå har de snørt på seg sjumilsstøvlene, og fremstår som et spennende popeventyr. "Colour Contrast Context" viser et band med et eget uttrykk, et band som har modnet mye siden sist.


Mektig og sterk hjerterock

(02.02.04) (Bergen/PULS): Lionheart Brothers. Det de leverer på scenen grenser til det fantastiske. De spiller shoegazerrock av ypperste sort, og klarer å overføre magien fra skive til scene. Merk deg Lionheart Brothers først som sist.


The Lionheart Brothers: White Angel Black Apple

(10.03.03) The Lionheart Brothers er bandet som er mest kjent for å ikke ha fått spille på by:Larm. På debutalbumet "White Angel Black Apple" får du møte et modig band, som absolutt kan bli et navn i engere kretser med tiden.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.