Geoff Berner: The Wedding Dance Of The Widow Bride

Den eksentriske candadieren Geoff Berner har skaffet seg en liten men dedikert fanskare rundt omkring i verden, og kanskje spesielt her til lands. Nå er hans tredje studioalbum ute, men kvaliteten er ikke like god som forventet.


Den whiskey-tørste trekkspill-trubaduren Geoff Berner har gjestet Norge en rekke ganger. Senest i mars var han på en rundtur her til lands på diverse små buler. Han har også fått vist seg for et større publikum som support for Kaizers Orchestra, men er nok forholdsvis lite kjent blant folk flest. Kanskje ikke så rart når sjangeren er såpass obskur som den er.

Uansett, Berner henter mye inspirasjon fra Tom Waits hva gjelder både lyrikk og musikk. Han varierer fra frenetisk trekkspill-pønk til dystre hymner i dommedags-tempo. Han er så definitivt mest interessant på de mer up-tempo låtene, som i for eksmpel det forrykende åpningssporet "Good Luck Now".

Etter den friske åpningen er det dessverre lengre mellom høydepunktene. De neste fire spor er rimelig treige, og mangler den gode melodien som umiddelbart fester seg på hjernebarken. Når tempoet så endelig fyres opp igjen på "The Fiddler Is A Good Woman" er det en ekstremt slitsom og masete låt vi får servert.

Mot slutten av albumet er kvaliteten noe bedre. "Traitor Bride", "Can`t Stay Dry" og den såre "Would It Kill You" redder likevel ikke albumet fra å framstå som ganske middelmådig.

Live er nok fyren fremdeles et skue som bør oppleves, og han er tilbake i Norge i sommer da han spiller på Egersund Visefestival 4. juli og på Trænafestivalen 5. juli.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Geoff Berner: Whiskyrabbineren leverte

(09.03.10) (Kristiansand/PULS): Geoff Berner er en sann norgesvenn som hvert år reiser rundt i Norge, utstyrt med trekkspill og en sylskarp tunge. Denne gangen hadde han i tillegg med seg to kompanjonger på perkusjon og fiolin. Gårsdagens konsert på Charlies ble selvsagt en artig opplevelse.


Side Sounds - den kooperative musikkfestivalen

(11.03.02) De kaller seg en "kooperativ musikkfestival", og fins i Oslo, Bergen og Trondheim. Side Sounds arrangeres i år for andre gang, i tidsrommet 13.-17. mars. Årets artister kommer fra Kanada, Island og Norge.


Geoff Berner signer til Sudden Death Records

(04.02.01) Norgesvennen - Geoff Berner - den kanadiske trekkspillpunker'n som holdt sin foreløpig siste Oslo-turné i oktober, har signa kontrakt med Sudden Death Records. Selskapet som blir drevet av D.O.A.s (Dead On Arrival) Joey Shithead.


Kanadiske kontraster

(13.10.00) (Oslo/PULS): Så kom endelig den etterlengta konserten med kanadiske Do Make Say Think. Etter to flotte album var forventningene ganske så store. De infridde nesten. Men først velta den lille trekkspillpunker'n fra Vancouver - Geoff Berner - seg opp på podiet og dro noen tirader på torader'n.


Full - av faen!

(13.10.00) (Oslo/PULS): Han hadde tre mål for kvelden - den meget velkledde kanadieren Geoff Berner - som entret scenen på MIR denne onsdagskvelden; bli full, få publikum fulle og sørge for at han ikke havnet på sykehus. Dette dannet utgangspunktet for den vel timelange konserten, og førte til en stigende nysgjerrigheten på hva han hadde å tilby.


Geoff Berner på Norgesturné

(06.10.00) I helga spiller igjen den bitre kanadiske singer/songwriter'n Geoff Berner sammen med The Reelones i Bergen, før han tar turen over vannskillet for å gjøre tre gig'er i hovedstaden til uka. Vi som fikk med Geoffs forrige besøk, veit va vi har i vente.


Geoff Berner: Light Enough To Travel

(02.09.00) Vancouver-fødte Geoff Berner var på sitt første Norgesbesøk i mars i år, og kommer tilbake i oktober. Nå er også hans fire-spors ep i distribusjon her til lands. Med en pønkers arroganse spytter han ut sarkastisk-realistiske kommentarer på denne CD'n, kun kompa av sitt eget akkordion!


Side Sounds-festival, Chateau Neuf

(11.03.00) Bergensgruppa The Reelones, hadde på kort varsel stabla opp noe som lignet en Norsk-Canadisk utvekslingsfestival på Chateau Neuf i går. Hadde bare annonseringa vært like bra som artistene som stilte opp, hadde tankene raskt gått tilbake til de gamle nærradiokonsertene på CN på 80-tallet.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.