Full - av faen!

(Oslo/PULS): Han hadde tre mål for kvelden - den meget velkledde kanadieren Geoff Berner - som entret scenen på MIR denne onsdagskvelden; bli full, få publikum fulle og sørge for at han ikke havnet på sykehus. Dette dannet utgangspunktet for den vel timelange konserten, og førte til en stigende nysgjerrigheten på hva han hadde å tilby.


Geoff Berner / /


Geoff Berner, som er mest kjent for sin punkaktige traktering av trekkspillet og de bitre tekstene, er en fyr som ikke tjener seg rik på det han driver med. Han er en fyr som tror på det han gjør, og gir uttrykk for at han ikke tror på det veletablerte.

Den vel timelange konserten foran femti tilhørere viste at han har bra stemme og at han innen musikksjangere nok ligger nærmere folk enn punk, selv om tekstene ikke inneholder det man tradisjonelt sett finner innen folk. Det sier seg imidlertid selv hvor mye pønk en kan få ut av ett enkelt trekkspill.

Engasjementet og trangen til å reagere på det etablerte kan, uten øvrige sammenligninger, nærmest minne om en ung Bob Dylan. Poenget er at det er innholdet som er viktig, det å formidle et budskap.

Dette er nok ikke musikk for de store masser, til det er musikken for snever sjangermessig, men han gjør sin greie og han gjør den bra. Som nevnt er innholdet viktigere enn innpakningen. Den melankolske tittelkuttet på plata, "Light Enough To Travel", er allikevel verdt å lytte på selv om du ikke er en ihuga fan av denne smale sjangeren.

Hvorvidt han unngikk et sykehusbesøk, vet jeg ikke, men sannheten blir sikkert avslørt i kommende tekster. Som omhandler det norske helsevesen ?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Geoff Berner: The Wedding Dance Of The Widow Bride

(24.05.07) Den eksentriske candadieren Geoff Berner har skaffet seg en liten men dedikert fanskare rundt omkring i verden, og kanskje spesielt her til lands. Nå er hans tredje studioalbum ute, men kvaliteten er ikke like god som forventet.


Side Sounds - den kooperative musikkfestivalen

(11.03.02) De kaller seg en "kooperativ musikkfestival", og fins i Oslo, Bergen og Trondheim. Side Sounds arrangeres i år for andre gang, i tidsrommet 13.-17. mars. Årets artister kommer fra Kanada, Island og Norge.


Geoff Berner signer til Sudden Death Records

(04.02.01) Norgesvennen - Geoff Berner - den kanadiske trekkspillpunker'n som holdt sin foreløpig siste Oslo-turné i oktober, har signa kontrakt med Sudden Death Records. Selskapet som blir drevet av D.O.A.s (Dead On Arrival) Joey Shithead.


Kanadiske kontraster

(13.10.00) (Oslo/PULS): Så kom endelig den etterlengta konserten med kanadiske Do Make Say Think. Etter to flotte album var forventningene ganske så store. De infridde nesten. Men først velta den lille trekkspillpunker'n fra Vancouver - Geoff Berner - seg opp på podiet og dro noen tirader på torader'n.


Geoff Berner på Norgesturné

(06.10.00) I helga spiller igjen den bitre kanadiske singer/songwriter'n Geoff Berner sammen med The Reelones i Bergen, før han tar turen over vannskillet for å gjøre tre gig'er i hovedstaden til uka. Vi som fikk med Geoffs forrige besøk, veit va vi har i vente.


Geoff Berner: Light Enough To Travel

(02.09.00) Vancouver-fødte Geoff Berner var på sitt første Norgesbesøk i mars i år, og kommer tilbake i oktober. Nå er også hans fire-spors ep i distribusjon her til lands. Med en pønkers arroganse spytter han ut sarkastisk-realistiske kommentarer på denne CD'n, kun kompa av sitt eget akkordion!


Side Sounds-festival, Chateau Neuf

(11.03.00) Bergensgruppa The Reelones, hadde på kort varsel stabla opp noe som lignet en Norsk-Canadisk utvekslingsfestival på Chateau Neuf i går. Hadde bare annonseringa vært like bra som artistene som stilte opp, hadde tankene raskt gått tilbake til de gamle nærradiokonsertene på CN på 80-tallet.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.