Garbage: Bleed Like Me

Den 10 år gamle debuten deres er fremdeles smakfull, og oppfølgeren nesten likeså. På tredje forsøk levde Garbage virkelig opp til bandnavnet, og hva nå?


De har iallefall tatt med seg flere gitarer inn i studio for å gjøre Bleed Like Me, deres fjerde plate siden 1995 og hele fire år etter forrige møte, fadeseplaten Beautiful Garbage.

Man skulle kanskje ikke tro at de ville leve så lenge; en spretten frontfigur med tre middelaldrende studionerder på slep. Men med en rekke singlehits og sikkert mange krediteringer på deres respektive bankkonti underveis, Garbage er tilbake.

De vil så mye mer denne gangen. Det er fremdeles pop, men innpakningen er hvassere enn vi noen gang har hørt Garbage. Gitarene ligger langt fremme, med en bunnsolid attityd. Refrengene og singlekandidatene står i kø, og foruten "Why Do You Love Me", kanskje den mest uptempo-låten i bandets historie, banker både "Run Baby Run" med sin catchy akkordrekke, og åpningslåta "Bad Boyfriend" på døren for å bli singlekandidater.

Dave Grohl spiller trommer på "Bad Boyfriend", uten at han setter noe særlig preg sånn sett. Tanken var vel i like stor grad å få litt PR når de holdt på i studio, for de aller fleste har vært lunkne til Shirley Manson & co etter forrige møte.

Produksjonsmessig er Garbage alltid en opptur. Studiodetaljene på tittelsporet er utsøkte, med sitt syntetiske og elektroniske fundament - passe kaldt, sterilt og monotont. Butch Vig har overlatt trommestolen på flere spor til Matt Walker, mannen som spilte inn Adore for Smashing Pumpkins i Jimmy Chamberlains fravær, og som vikarierte for Butch Vig når sistnevnte fikk gullsott (!) på Garbages forrige turné.

Gamlefolket rocker som besatt på "Metal Heart", "Boys Wanna Fight" og "Sex Is Not The Enemy", mens "It's All Over But The Crying" er en Shirley Manson i en roligere setting. Det hele blir avsluttet litt for pompøst kanskje, med en voldsom og monumental avslutning "Happy Home". Overraskende bra fra et band flere av oss hadde avskrevet.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kraftig kost fra Shirley Manson og Co

(29.06.21) Garbage er ute med sitt syvende album, og du husker dem sikkert best fra låter som «Stupid Girl» og «Only Happy When It Rains» fra 1995, kanskje også James Bond låta «The World Is Not Enough».


The American Breed saksøker Garbage

(18.05.01) 60-tallsbandet The American Breeds eneste hit - "Bend Me, Shape Me" - fra '67-8, er plagiert gjennom Garbages "I Think I'm Paranoid", mener de gamle hippiene. Nå har de stevna Garbage og plateselskapet Almo Sounds, som ga ut låta på albumet Version 2.0 for tre år sida.


Garbage - beautiful...?

(03.05.01) Garbage er klar med sitt tredje album i løpet av sommeren. På sine hjemmesider avslører vokalist Shirley Manson albumets tittel: "Beautifulgarbage".


Hjelp Garbage med albumtittel!

(14.08.00) Garbage har starta arbeidet med sitt tredje album, etter å ha lagt fra seg planene om å utgi B-sider og sjeldne remikser på et eget album seinere i år.


Bryan Adams og Garbage klare for Midtfyns-festivalen

(11.02.99) Etter et labert 1998 har Midtfyns-festivalen bestemt seg for å diske opp med to skikkelige headlinere for 1999.


Lauryn Hill Grammy-favoritt

(06.01.99) Lauryn Hill seiler opp som det store navnet foran utdelinga av årets Grammy-priser, men hun får konkurranse av Madonna, Shania Twain og Celine Dion. Ellers merker vi oss spesielt Elvis Costello & Burt Bacharach, Garbage, Billy Bragg & Wilco og The Brian Setzer Orchestra. NB! Svensken Eagle-Eye Cherry er nominert som årets mannlige pop-vokalist!


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.