The Mars Volta: Frances The Mute

Mars Voltas nye album er spekket til randen av ustrukturert kaos. Den er samtidig stappfull av fantastiske musikalske øyeblikk, og kombinasjonen utgjør en berg-og-dalbane-tur av de sjeldne. "Frances The Mute" kommer garantert til befinne seg på toppen av mange årslister når desember melder sin ankomst og årets beste skiver skal listes opp.


Dette er ikke et album du setter på mens du bedriver andre gjøremål, og folk med skylapper bør holde seg langt unna - men rockere med åpne sanser skal for all del gi Mars Volta den oppmerksomheten de fortjener, for dette er virkelig et album hvor ordet genialt faktisk kan plukkes fram fra uten at det låter altfor teit.

"Frances The Mute" er et konseptalbum, løst basert på notatene i en dagbok som tidligere At The Drive-In-medlem Jim Ward tilfeldigvis fant. Og tekstene er et kapittel for seg. David Lynch framstår som Anne-Cath Vestly i forhold til det Cedric Bixler Zavala presenterer for oss her. At det er mørkt, dystert og ekstremt kryptisk er likevel ingen stor bombe, og det faktum at det til tider benyttes spanske tekster gjør ikke storyen noe enklere å forstå. Fascinerende er det endog.

Skiva består av fem hovedspor, hvor tre av disse igjen er delt opp i flere kapitler. Progrock og psykedelia er hovedingrediensene, enkelt og greit. Singelen "The Widow" har man hørt i noen uker nå; en låt som minner litt om "Televators" fra den forrige skiva. Den er ikke spesielt betegnende for hvordan resten av skiva låter, men en særdeles stilig låt er dette uansett. Påfølgende "L`Via L`Viaquez" er den andre frittstående enkeltlåta, og muligens albumets aller største øyeblikk totalt sett. Fantastisk fengende og skremmende saker. Men det er tross alt helheten som gjør dette til en spinnvill opplevelse fra begynnelse til slutt. De psykedeliske utskeielsene florerer, men akkurat i det du begynner å gå litt lei, dukker det opp mektige melodilinjer som tar deg fullstendig med storm.

Apropos storm; coverdesignet er laget av legendariske Storm Thorgerson (mannen bak coverart til for eksempel Led Zeppelins "Houses of The Holy" og en haug med Pink Floyd-utgivelser), og det var ikke vanskelig å tippe. Lekkert og surrealistisk er det ihvertfall.

Når det gjelder den forlengst utsolgte konserten på Rockefeller til helgen, kan det ende i hva som helst. Bandet improviserer langt utafor allfarvei når de spiller live, og det er ikke alltid like vellykket. Uansett hvordan den konserten blir, er det liten tvil om at "Frances The Mute" bør være obligatorisk i en hver platesamling med respekt for seg selv.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Mars Volta fra Sentrum Scene

(01.12.09) (Oslo/PULS): Mars Volta svikter aldri Oslo. Bandet som blir vanskeligere og vanskeligere på plate har fremdeles grepet om konsertpublikumet, noe PULS-fotograf Karl Bugge fikk oppleve søndag.


The Mars Volta: The Bedlam In Goliath

(22.02.08) Fem år, og fire album. The Mars Volta ligger ikke på latsiden. Når man også tenker på hvor mye musikk man får igjennom The Mars Voltas nærmest ubeskrivelige eskapader, er ord overflødige. Bandets fjerde album gir også en intens bakoversveis, og nå må fansens hårfeste begynne å krype bakover på skallen etterhvert...


The Mars Volta: Atletisk rock!

(21.02.08) (Oslo/PULS): Å overvære en konsert med gærningene i The Mars Volta er som å være på et friidrettsstemne, bare i rockeversjon. På Sentrum Scene tirsdag ble det satt flere nye rekorder.


The Mars Volta klar for fjerde runde

(29.10.07) De ganske så fantastiske Cedric Bixler Zavala og Omar Rodriguez Lopez aka The Mars Volta har vært i studio. Bandets fjerde album har fått tittelen "The Bedlam In Goliath", og lanseres 29. januar 2008.


Mars Volta avlyser på Roskilde og Quart

(23.06.05) Den amerikanske gruppa The Mars Volta har sett seg nødt til å avlyse resten av sin pågående Europaturnè på grunn av sykdom. Det er Omar Rodriguez-Lopez som må kaste inn håndkle, og dermed ryker også konsertene som var planlagt på Quart og Roskilde.


Mars Volta på Rockefeller i februar

(15.11.04) Spacerockerne i Mars Volta tar igjen turen innom Oslo, og denne gangen er det Rockefeller som skal rystes. Datoen er 26. februar.


Hilma Nikolaisens jul

(10.12.25) Det peises på med kubjeller og klokkeklang og alt annet som hører jula til. Men dette er ingen vanlig juleplate.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.