Cadaver: Necrosis

Cadaver står bak noen uforglemmelige øyeblikk i Norges nære musikalske fortid. Fra den vanvittige råskapen på ”Hallucinating Anxiety”, til den mer beherska, men tidvis glimrende ”...In Pains” og den ekstremt brutale comebackskiva ”Discipline”, har Anders Odden og kumpanene hans levert unik kvalitetsdødsmetall ikke mange andre band på kloden får til særlig mye bedre.


”Necrosis” er altså fjerde kapittel, og her blir vi nok en gang servert mums fra begynnelse til slutt. Ikke så kjapt og kjølig som forrige gang, kanskje litt mer ”...In Pains”, men du verden så jævla bra!

De typiske dødsmetallirritasjonsmomentene uoppfinnsom (stor)tromming, låtskriving og produksjon pluss en selvhøytidelighet på grensa til det absurde, glimrer som alltid i Cadavers tilfelle, med et befriende fravær. I stedet bys det på ni tidløse hits (”Come on, Come on, Fists in the air!”) av både den eldre og litt nyere skole i skjønn, men svært ond, forening med litt svartmetall og litt grindcore.

Lyden på plata er halvtørr og nedstrippa, et relativt sjangeroriginalt faktum som kler musikken her veldig godt. I stedet for den vanlige lydveggen, står Cadaver altså fram i all sin prakt, både som låtskrivere og instrumentalister, og gjør bandet enda litt tøffere enn tøffingene på forreste pulterad på den fæle dødsmetallskolen.

Alle låtene på ”Necrosis” er gull, men personlige favoritter er nok tidligere siterte ”Decomposed Metal Skin”, ”Evil Is Done” og ”Heartworm”.

At ikke Cadaver er mye større enn de er, må nok i første omgang tilskrives foreldrene deres, kanskje også den lange pausen på nittitallet, men ellers er det komplett uforståelig sett i forhold til kvaliteten på både skiver og opptredener i levende live foran publikum. Kanskje kvaliteten rett og slett er for høy?

Spekulasjonene overlater jeg til de sympatiske unge mennene på Oslo børs, og nøyer meg avslutningsvis med å presisere at dette er et pliktkjøp på lik linje med tannbørste og tannkrem.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Chromatics: Kill for Love

(19.06.12) Kvartetten fra Portland har brukt fem år på å snekre sammen oppfølgeralbumet, Kill For Love. – En sommerflørt til interesserte.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.