Palace Of Pleasure: The World Next Door

Palace Of Pleasure driver med alt mulig. De er disco, elektronika, pop, discocub... og til og med litt rock. Om sjangeren acid jazz hadde levd i mer enn 14 dager, ville de helt sikkert fått kontrakt med Talking Loud. Denne beskrivelsen låter dessverre mer spennende enn musikken som skjuler seg i sjangerkaoset.


De har holt på i snart ti år, og har før denne utgivelsen fire album på samvittigheten. To ganger har de stukket av med Spellemannpris i den relativt smale sjangeren dance.

Kjernen i bandet er skrumpa inn fra fem til tre. Til gjengjeld hviler de mer enn noen gang på innleide session-musikere; gitarister, vokalister og blåsere. Spesielt trompet-innslagene gir bandet en tequila/Ibiza-schwung.

Jeg syns de lykkes best når de nærmer seg det musikalske landskapet Nils Petter Molvær har skapt. "Feber" er tidvis tungt, elektronisk og rocka - og det svinger som fy. "Dream Recorder" besitter noe av den samme styrken, om enn mer i retning Kraftwerk.

Hovedinntrykket er imidlertid i overkant utflytende. Jeg finner ingen linje, og mener noen burde vært adskillig mer nøye med å strukturere dette albumet.

Det betyr ikke at "The World Next Door" er ubehagelig å låne øre til. Det flyter bare så alt for lett forbi.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.