Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet: Silver

Da Solveig Slettahjell debuterte under eget navn for knapt tre år siden med "Slow Motion Orchestra" var hun en sensasjon i manges ører. For de som hadde fulgt den særdeles lovende vokalisten noen år var det kun en bekreftelse: Solveig Slettahjell var en vokalist med et uendelig potensial. Nå foreligger oppfølgeren. Slettahjell har tatt ytterligere steg i retning seg sjøl og verdensherredømme.


På tre dager i januar i år - dette må da være bortimot rekord når det gjelder å få en CD på gata etter innspilling? - tok produsent Morten Halle, musikantene og medprodusentene for seg et dusin låter og laga sine egne versjoner. Det tar bare ei lita takt av åpningslåta - Tom Waits' og Kathleen Brennans nydelige og sterke "Take It With Me" - å skjønne at Slettahjell og vennene hennes har vokst ytterligere siden sist. Vi har med musikanter å gjøre som både tør og kan!

Sammenlikna med debut CD-en er dette et mer både åpent, vågalt og nedstemt dokument. Det er tydelig at Slettahjell med Mats Eilertsen på bass, Per Oddvar Johansen på trommer, Sjur Miljeteig på trompet og Morten Qvenild på piano vet enda mer om hvor de kan trå. De både tør og vil utvide grensene sine og de kommuniserer på et svært elevert plan. De som kjenner Slettahjell fra hennes mer eksperimentelle eskapader vet at hun er en improviserende musikant på linje med hvilken som helst instrumentalist. Innenfor en del rammer får vi flere bevis på det underveis her.

Utgangspunktet er personlig tilnærmelse og bearbeidelse av vakre melodier og sterke tekster. Noe er basert på standarskatter som "Second Time Around", "What Is This Thing Called Love", "You Won't Forget Me", "Moon River" og "Time After Time". Dessuten er altså Waits/Brennan representert og Nina Simones "Nobody's Fault But Mine" får også en Solveig Slettahjell'sk tolkning. I tillegg har Morten Qvenild skrevet en låt som passer godt inn i dette celebre selskapet.

Solveig Slettahjell er nå en musikant med et så markant, modig og tøft uttrykk at verden bør være neste stopp. Her taes det sjanser over en lav sko og med et slikt stjernelag med seg går det sjølsagt strålende. Her er det ingen som har noe å bevise - her har man kun ønske om å skape så god, stor og varig musikk som mulig og du verden som de har makta det! Solveig Slettahjell og hennes menn utgjør intet mindre enn et kollektiv i verdenklasse.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Et hvileskjær for Solveig Slettahjell

(06.10.20) Solveig Slettahjell gyver løs på den store amerikanske sangboka. Og timinga kunne dessverre vært bedre.


Solveig Slettahjell: Tarpan Seasons

(09.11.09) Hun snakker i intervjuer om at dette er country-inspirert. Hun er helt på jordet. Gospel-inspirert? Mulig. Og mye Tom Waits! Men først og fremst: Solveig Slettahjell. Nå har vi henne der vi helst vil ha henne.


Solveig Slettahjell/Slow Motion Quintet: Good Rain

(20.11.06) Er Norge i ferd med å skaffe seg et crossover-band i stil med Esbjörn Svensson Trio - det sagnomsuste EST? Et og annet kan tyde på det. For med sin fjerde utgivelse har Solveig Slettahjell og hennes Slow Motion Quintet for alvor forlatt det som tidligere har kunnet minne om et orkester skapt for "standards". Nå er det bare god musikk - tradisjonelt og moderne på en og samme tid. Akkurat som EST.


Radka-prisen til Slettahjell

(21.07.05) (Molde/PULS): Solveig Slettahjell ble i dag tildelt den femte minneprisen i Radka Toneffs navn. Prisen er på 25000 kroner.


Solveig Slettahjell Slow Motion Orchestra: Pixiedust

(28.02.05) Bare noen få dager etter at Solveig Slettahjell har fått Spellemannprisen for 2004 for "Silver" lanserer hun en brennhet kandidat til at prisen skal gå akkurat samme vei også for 2005. "Pixiedust" er hennes tredje CD på fem år, og hennes første med hovedsakelig originalmateriale. Med denne utgivelsen tar Solveig Slettahjell nok et kjempesteg i retning seg sjøl, og er Marit Bjørgen en komplett skiløper så er Solveig Slettahjell en komplett vokalist. Hvordan man enn snur og vender på det er begge disse trønderne i verdensklasse, og mitt tips er at Slettahjell kommer til å bli værende det mye lenger enn Bjørgen.


Solveig Slettahjell på Bare Jazz

(25.02.05) 28. februar er Solveig Slettahjell klar med nytt album. Dagen etter kan du høre henne, helt gratis, på Bare Jazz i Oslo.


Solveigs sang

(03.07.04) (Kongsberg/PULS): Det har skjedd svært mye gledelig innen norsk vokaljazz det siste tiåret. En av de aller viktigste eksponentene for det er Solveig Slettahjell som gjennom sine to CD-er med sitt Slow Motion Orchestra/Quintet har tatt standardskatten med til nye steder. Nok en bekreftelse fikk vi på Kongsberg.


Slettahjell: Very recommended

(01.05.02) Solveig Slettahjell - for tida covergirl i puls.no - får strålende mottakelse også i utlandet. Les hva Terry Berne i Music & Media skriver:


Ei stasen sangerinne

(01.05.02) - Jeg er så forferdelig glad i disse låtene… og så er jeg så forferdelig glad i å synge. Der ligger det: Å få gjøre ei plate, gir meg anledning til å synge. Solveig Slettahjell gir til beste en liten flik av sin filosofi – og stort enklere kan det vel ikke sies?


Stas med tu'ba og Slow Motion!

(21.03.02) En konsert kan gjøre verden til et bedre sted å være for en liten stund, mens to konserter kan gjøre at verden forsvinner helt mens man summer seg etter påkjenningen.


Kvitretten og Torgeir Rebolledo Pedersen: Kloden Er En Snurrebass Som Snurrer Oss

(01.02.02) Timingen er kanskje ikke all verden for Kvitretten denne gangen. Hvis noen tror det er et negativt utgansgpunkt for denne omtalen, så tar de helt feil. Det er bare det at ved lanseringen av dette høyst spesielle og spennende prosjektet sammen med poeten Torgeir Rebolledo Pedersen, så takker det mest spennende vokalensemblet her hjemme for seg. Det er selvsagt vemodig for oss som har hatt mange gledesstunder sammen med Kvitretten opp gjenom åra, men samtidig er det noe som heter at å gi seg på topp ikke er så dumt det heller. Det høres ut som om Kvitretten har fulgt det "rådet".


Solveig Slettahjell: Slow Motion Orchestra

(07.11.01) For dem som har fulgt Solveig Slettahjells vekst siden hun første gang lot høre fra seg i duo-sammenheng med Håkon Hartberg på begynnelsen av 90-tallet, så er det ingen stor overraskelse at vi har med en langt framskreden jazzvokalist å gjøre. Med sin første solo-utgivelse bekrefter hun at vi har med et supertalent å gjøre.


Kvitretten: Everything Turns

(04.05.99) Hvis du forbinder vokalensembler kun med The Manhattan Transfer eller The Real Group, bør du snarest mulig opprette en ny kategori. Kvitretten er nemlig noe helt annet, og har med sin andre CD tatt nok et nytt steg i retning... seg sjøl.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.