Morbid Angel: Heretic

Så har det gått tre år siden sist, og tida er inne for ei ny Morbid Angel-skive. "Heretic" er gruppas åttende (eller niende hvis vi regner med "Abominations of Desolation") siden starten i 1984, og som alltid er ei ny plate fra verdens største dødsmetallband en aldri så liten begivenhet.


Siden forrige gang (”Gateways to Annihilation”) har Erik Rutan forsvunnet for godt til Hate Eternal, uten at Trey & co har funnet det nødvendig å erstatte den rødhårede. Morbid Angel anno 2003 er altså en trio, men der stopper også likhetene med band som for eksempel Herreys.

”Heretic” består av fjorten låter. Åtte av dem minner svært om det vi forbinder med Morbid Angel (teknisk, brutal dødsmetall), men guttene har også funnet plass til fire stemningsfulle snutter, pluss en solo hver fra Pete Sandoval og Trey Azagthoth. Ser vi bort fra sistnevntes morsomme, men temmelig unødvendige sprell, sitter vi igjen med ei veldig, veldig bra plate.

Det låter umiskjennelig Morbid Angel (som det jo gjør av 80 % av alle dødsmetallskiver), men også denne gang har bandet klart å dra’n litt lenger ut i atmosfæren (eller et iskaldt helvete om du vil), med små drypp av uventede, smått geniale partier (”God of Our Own Divinity”) og gitarsoloer av en helt annen verden.

Vel vitende om at de gjør det svært vanskelig for de andre i dødsmetallgjengen, klarer Morbid Angel det kunststykket å lage mektige, brutale låter. ”Beneath the Hollow”, ”Curse the Flesh” og før nevnte ”God of Our Own Divinity” er gode eksempler på hvordan bandet gir faen i hvordan dødsmetall skal låte, og ender opp med å vise verden et snev av potensiale i en ellers veldig konvensjonell sjanger.

Da ”Altars of Madness” ble utgitt i 1989, synes jeg Morbid Angel (og Autopsy) var de skumleste banda i verden. Jeg synes fortsatt at bandets to første skiver er de klart beste, men det låter unektelig skummelt ennå, og min mening er at Morbid Angel med ”Heretic” har nærmet seg gamle bragder. Steve Tucker gjør en utmerket jobb som vokalist (og bassist), selv om en lobotomert David Vincent kanskje ville vært hakket ”ondere”. Men da snakker vi oss plutselig en 7-8 år tilbake i tid, og en uhorvelig mengde pinlige forsøk på å bli kjendis i tvilsomme musikalske konsepter hadde fortsatt ligget foran oss.

Plateselskapet skryter av at Morbid Angel er dødsmetallens fortid, nåtid og framtid, og det kan godt være - men denne plata kjøper dere uansett!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tons of Rock: I Am Morbid som Morbid Angel

(02.07.24) I Am Morbid består av tidligere Morbid Angel-medlemmer David Vincent og Pedro "Pete" Sandoval, og speller Morbid Angel-låter som de skal spelles.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.