Da jazzen kom til Berget
(Kongsberg/PULS): Vi fikk dessverre ikke med oss finansminister Per Kristian Foss' åpningstale til Kongsberg-festivalen. Vi tror vi kan leve med det. Vi ville definitivt hatt større problemer hvis vi ikke hadde fått med oss Joshua Redman, McCoy Tyner, Bobby Hutcherson og Kåre Nymark jr.
Joshua Redman, McCoy Tyner, Kåre Nymark jr / /
33 år gamle Joshua Redman har brukt 90-tallet til å etablere seg som en av de aller viktigste retningsgiverne i ung, moderne jazz med røtter i akustisk hardbop-musikk fra 60-tallet. Med sitt Joshua Redman Elastic Band anno 2002 har Redman tatt et steg videre, og inkorporert både andre tonespråk og små doser elektronikk i uttrykket sitt.
I kveld, torsdag, skal Redman møte en av våre egne store innen utviklinga av nye tonespråk, Jens Christian Bugge Wesseltoft. Gårsdagens seanse fortalte oss at Redman er på vei dit Bugge har vært i flere år.
Sammen med supertrommeslager Gregory Hutchinson og organist og tangentmann Sam Yahel skapte Redman et særdeles groovy sett etter at jetlagen hadde gitt seg i løpet av et par låter.
Hutchinson la ned et rocketrøkk Redman virkelig benytta som utskytingsrampe for en rekke supervirile ekskursjoner hovedsakelig på tenorsaksofon og, på ei låt, på sopran.
![]() JOSHUA REDMAN: Superviril. Foto: Tarand Klundelien ( ) |
Redman er i besittelse av en teknikk som holder herfra til evigheten, og han benytter den uten unntak til å skape musikk - ikke briljere. For første gang hørte jeg også Redman benytte en del elektronikk for å skape klangvariasjoner, og stort sett fungerte dette også utmerket.
Ballet blei avslutta med en hyllest til avtroppende Kongsberg-sjef, Tore Flesjø, McCoy Tyners nydelige "Inception", written by one of the greatest pianists that have walked this earth, som Redman sa - og bedre overgang til neste konsert var nesten ikke mulig å få.
Superveteranene McCoy Tyner - som verden blei oppmerksom på gjennom John Coltranes klassiske 60-talls kvartett - og vibrafonisten Bobby Hutcherson hadde satt hverandre stevne sammen med ungguttene Eric Harland på trommer og Charnett Moffett på bass. (Sistnevnte er sønn av Charles Moffett, bassist med Ornette Coleman, og sønnen derfor oppkalt etter både far og legenden Ornette.)
![]() McCOY TYNER: Vakkert. Foto: Tarand Klundelien ( ) |
Denne vakre kveldskonserten i Coltrane og Tyners ånd - vi fikk både "Moment's Notice" og "Giant Steps" fra Coltranes penn - var en manifestasjon av at vi hadde med en av den moderne jazzens virkelige giganter å gjøre. Til tross for tildels slett lyd, så makta Tyner på sitt kraftfulle vis å fortelle at han med sine 63 års erfaring og kunnskap er en av de største tradisjonsbærerne innen moderne pianojazz.
Innlemmelsen av de to unge herrene på bass og trommer ga kvartetten det pushet den trengte. Likevel blei høydepunktet en usedvanlig vakker duo piano-vibrafon versjon av Erroll Garners klassiker "Misty". De voksne herrene utstrålte en guttaktig glede over dette musikalske møtet som avgjort smitta over på et overbegeistra publikum.
![]() KÅRE NYMARK: Retningssans ( ) |
Vi avslutta kvelden sammen med Nymark Collective - et band som setter mye av musikk-tradisjonen fra New Orleans inn i ei 2002-ramme som de er heilt aleine om. Kåre Nymark jr på trompet, også kjent fra Ytre Suløens Jass-ensemble, allestedsnærværende Mats Eilertsen på bass, Kenneth Ekornes på trommer og perkusjon og Tord Gustavsen (Silje Nergaard) på piano har gjennom sine to CD-er vist oss en retningssans og vilje som gleder voldsomt.
Vi har med fire meget dyktige instrumentalister å gjøre. De vet å sette bandet først, og besitter en livsbejaenhet som smitter - og de vet å holde på oppmerksomheten, sjøl om klokka med god margin passerte midnatt. Bedre måte å bli sendt til drømmeland på finnes knapt.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.