Dandy's Rules OK!
(Oslo/PULS): Under et slør av syre, psykedelia og drivende god rockemusikk erobret Dandy Warhols Oslo og et utsolgt Rockefeller lørdag kveld. Siste konsert på Norgesturnéen ble en kaotisk, men absolutt rockmagisk aften.
Dandy Warhols / /
Courtney Taylor-Taylor er en meget innadvent og lavmælt frontfigur, men likevel er han den ubestridte sjefen. Gitarist Peter Holmström og alt-mulig-dame Zia McCabe blir som scenefyll uten substans i forhold. Det visuelle elementet ligger i lyseffekter med en diger backscreen i den hensikt å gjøre syrefølelsen om mulig enda sterkere.
Dandy Warhols åpnet seigt og monotont med "Godless", åpningssporet fra fjorårets "Thirteen Tales From Urban Bohemia". Denne gled så inn i forrige albums åpningslåt, "Be-In".
Publikum eksploderte idet Peter Holmström slo an åpningsakkordene i "Bohemian Like You". Fjorårets single-hit satt som et skudd, og bandet virket for første gang litt "happy" i uttrykket. Det ble låter fra alle tre album, og "Minnesoter", "Boys Better", "Not If You Were The Last Junkie On Earth" og "Get Off" ble meget godt mottatt av et stappfullt Rockefeller.
Til tonene av "Country Leaver" fikk vi klipp fra "Easy Rider" på storskjermen, og Dandys countrypsykedelia fungerte meget godt som filmens lydspor. Musikken bærer elementer fra både Lou Reed, Grateful Dead og David Bowie.
Om The Dandy Warhols er noe festivalband, tviler jeg litt på. De er avhengige av sine visuelle elementer, og jeg tror at en times tid med Dandys i strålende sol på Quart-festivalen ville blitt en helt annen opplevelse.
Et lokale som Rockefeller passer imidlertid Courtney Taylor-Taylor & Co utmerket; her gis mulighet for full psykedelia med et infernalsk lydnivå og et spesielt visuelt uttrykk. Derfor får vi håpe at det ikke blir så mange år til vi får oppleve dette bandet på en norsk innendørsscene igjen.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.