Steve Davis: Portrait In Sound

Når man i løpet av en relativt kort karriere har jobba fast med legender og banebrytere som Art Blakey, Jackie McLean og Chick Corea, forteller det i utgangspunktet en hel om hvilke kvaliteter vedkommende er i besittelse av. Trombonisten Steve Davis bekler disse rollene, og forteller oss her klart og tydelig at vi har med en av instrumentets foregangsmenn å gjøre i tiåra som kommer.


Steve Davis benytter anledninga til å takke flere av trombonens ”grunnleggere” innen moderne jazz: J. J. Johnson, Curtis Fuller, Slide Hampton, Grachan Moncur III, Julian Priester, Bob Brookmeyer, Al Grey og Steve Turre for hva de har gjort for instrumentets utvikling og akseptanse både generelt og for Davis spesielt.

Når vi ser på disse navna og noen få andre, som for eksempel Albert Mangelsdorff, er ett av fellestrekkene at de alle enten har forlatt tida eller er godt oppe i åra. Trombone-tronen står på mange ledig, og Steve Davis kan absolutt være en av kandidatene til å ta over.

I tillegg til hektisk aktivitet med Chick Coreas band Origin, har Davis funnet tid til å begå sin første utgivelse på sjefens eget selskap Stretch Records.

Basisen for det musikalske tonefølget er en utmerka kvartett bestående av folk Davis enten har jobba en hel del med eller har hatt stor beundring for: Trommeslageren Joe Farnsworth, pianisten – også elektrisk piano på ett spor – David Hazeltine, vibrafonisten Steve Nelson og bassisten Nat Reeves.

På åtte av de ti spora utgjør de fem en svært så homogen kvintett med en høyst original frontlinje med trombone og vibrafon. Her fins overhodet ingen kjemi-problemer, uansett om det dreier seg om originalt materiale eller standardstoff.

På de to resterende låtene, en spesialskrevet av Corea og en vakker ballade av Davis sjøl, er det deler av Origin-bandet; Jeff Ballard på trommer, Avishai Cohen på bass og Steve Wilson på enten altsaxofon eller altfløyte, samt den nye pianoguruen Brad Mehldau, som utgjør et særs vellydende tonefølge.

Steve Davis er i besittelse av en stor og feit trombone-tone, samt en varme i uttrykket som vi ikke kan huske å ha hørt hos så mange andre. Den grensesprengende originaliteten kan ikke jeg oppdage foreløpig, men at lyd-portrettet, som han sjøl kaller dette visittkortet, er en god indikasjon om at det kan komme enda større ting, er det ingen tvil om.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ny singel fra Arctic Monkeys

(19.06.13) Arctic Monkeys slapp i dag sin første nye singel siden "R U Mine" fra Februar 2012.


Art Blakey & The Jazz Messengers: Meet You At The Jazz Corner Of The World

(21.02.02) Hvis man av en eller annen årsak har problemer med å komme seg på jazzklubb med jevne mellomrom, så er en live-CD med Art Blakey & The Jazz Messengers noe av den beste erstatning man kan få. Når man i tillegg snakker om en dobbelt-CD fra Birdland i New York fra september 1960, med en av de aller beste utgavene av budbringerne, så er det alvor i lufta.


Art Blakey Quintet: A Night At Birdland, Vol. 1 + Vol. 2

(12.09.01) 21. februar 1954 blei det skapt musikk-historie på nattklubben Birdland i New York. Mye av det som har skjedd i moderne, akustisk jazz siden den gang har en god del av sine røtter fra denne kvelden.


Salamander-Popium!

(07.07.01) (Kristiansand/PULS): Så ble det endelig litt fart i den idylliske Salamanderparken: Popium kan med denne konserten ha tatt et lite skritt i retning den berømmelsen de så sårt fortjener.


Benny Green: Green's Blues

(08.05.01) Benny Green har gjennom sitt virke de siste 10-15 årene - både som viktig samarbeidspartner for storheter som Art Blakey, Ray Brown og Betty Carter og som leder av egne band - etablert seg som en av de viktigste arvtakerne etter de aller største akustiske jazzpianistene i den relativt tradisjonelle gata.


Chick Corea Presents: Originations

(23.01.01) Chick Coreas evner som pianist, komponist og arrangør tør være kjente. Hans egenskaper som bandleder og til å finne fram til utmerkede, nye spennende medspillere - bokstavelig talt - er også bortimot legendariske, nesten på linje med salige Art Blakeys. På denne spesielle utgivelsen får vi møte Coreas sidemenn i hans nåværende band, Origin - i hver sine egne band, samt at vi får et par spor med Origin også.


Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk: Art Blakey’s Jazz Messengers With Thelonious Monk

(28.10.99) I forbindelse med Atlantic Jazz sitt 50 års jubileum bestemte plateselskapet Rhino, som åpenbart er i besittelse av i hvert fall en del av rettighetene til gammelt Atlantic-stoff, at det skulle gjøres skikkelig stas på noen av milepælene på labelen.


Javon Jackson: Pleasant Valley

(15.07.99) Javon Jackson tilhører den unge generasjonen av amerikanske saxofonister som har sin utdannelse fra salige Art Blakeys universitet. Her møter vi han i en ny setting: I The Real Thing-land med orgel og gitar.


Espen Rud: Rudlende

(12.01.99) I jazzverdenen er det ikke så mange trommeslagere som ender opp som bandledere. De som gjør det er vanligvis svært så markante skikkelser, det være seg Art Blakey, Tony Williams og i våre naboland Fredrik Norén og Alex Riel. Her hjemme har nå Espen Rud kommet med sin andre plate, den første kom i 1985, og i tillegg til å skrive og arrangere all musikken har Rud nok en gang satt sammen et glitrende band.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.