Israels 2025 deltager, Yuval Raphael. Foto: Tal Givony. CC-AS 3.0. Via Wikimedia Commons

NRK, Israel og ESC

NRK-ledelsen sliter, når de skal forklare hvorfor de reagerer vidt forskjellig på Russlands angrepskrig mot Ukraina og Israels utslettelseskrig mot palestinerne i Gaza.


6. mai signerte 18 norske artister et opprop som tar til orde for å utestenge Israel fra årets finale i Eurovision Song Contest.

Underholdningssjef i NRK, Charlo Halvorsen, svarer med rein formalargumentasjon. Det er «EBUs vurdering at den russiske kringkasteren etter invasjonen i Ukraina ikke var uavhengig, mens KAN i Israel er uavhengig av den israelske regjeringen».

Grunntonen er at NRK skal være «politisk nøytral», og at Norge ikke kan drive «alenegang». Argumentasjonen halter, og er på visse punkt direkte villedende.

Heldigvis har vi artister som gjør gravende journalisters jobb. I dag langer Charlotte Qvale og Ravi ut i en kronikk i Aftenposten.

Russland gikk til angrep på Ukraina 24. februar 2022. Dagen etter, 25. februar, begrunna daværende kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen kravet om boikott av Russland slik: «NRK har gitt tydelig råd til EBU om at Russland ikke kan delta i årets konkurranse som følge av invasjonen av Ukraina.»

Her var det ikke mye formalisme å spore! NRKs begrunnelse for å utestenge Russland var reint politisk, uten hensyn til den russiske kringkasterens eventuelle uavhengighet av russiske myndigheter.

Ved siden av det reint formelle, forklarte Charlo Halvorsen forskjellsbehandlinga av Russland og Israel sånn i «Dagsnytt 18» 7. mai: «Det var ikke sånn at NRK gikk ut alene og oppfordret på frifot om boikott. Det var mye fotarbeid og samtaler i Europa før man sa det.»

Det er da Qvale og Ravi spør: «Hvordan kunne NRK rekke ‘fotarbeid’ og ‘samtaler’ når NRK-sjef Eriksen kom med sin uttalelse allerede dagen etter Russlands invasjon av Ukraina?»

Tatt med buksene nede, er det vel det heter.

NRK-ledelsen må gjerne mene at Israels krigføring i Gaza er mindre avskyelig enn Russlands forsøk på å utslette Ukraina som selvstendig nasjon. Men da må de våge å si det, ikke gjemme seg bak formalia om den israelske kringkasterens uavhengighet av israelske myndigheter.

NRKs begrunnelse for å utestenge Russland fra ESC var reint politisk, entydig politisk. Det er ikke mye forlangt, å kreve at de inntar samme holdning overfor Israels massakre av palestinerne i Gaza.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.