Et nytt storverk om Johann Sebastian Bach?

Musikkjournalisten, forfatteren og kirkemusikeren Torkil Baden reiser land og strand rundt og forteller om Bachs liv og orgelunivers, basert på en ny bok. I 2022 er han invitert til 15 kirker, og 12 er besøkt i inneværende år.


Som tidligere NRK-kollega holder jeg stadig kontakt med Torkil Baden som etter pensjonering fra Marienlyst synes å ha en ustoppelig aktivitet, bl.a. et levende forfatterskap. Hans siste bok kombineres med bilde-konsertforedrag i kirker fra Tromsø til Kristiansand. Tittelen er «Bach og hans orgelunivers» med utgivelse på hederskronede Lyche musikkforlag. Den rikt illustrerte boken innledes med en femti siders biografi. Og på baksiden kaller Ketil Bjørnstad forfatteren «en av våre viktigste musikkformidlere» og at boken «er et kjærkomment bidrag til både norsk og internasjonal musikklitteratur.»

- En ny bok om Bach er et stort prosjekt. Hvordan kom du på ideen?
- Jeg har skrevet artiklene til Kåre Nordstogas CD-innspillinger med Bachs orgelmusikk de siste årene, og så fikk jeg ideen om å samle disse. Men prosjektet vokste og vokste til jeg våget å ta for meg samtlige orgelverker. Jeg mener at 244 er et riktig antall etter dagens forskning. Og her er det preludier, toccataer, fantasier, fuger og orgelkoraler.

Far til 20

- Orgelmusikken er bare en del av alle verkene til Bach (1685-1750). Hvordan fikk han tid til å komponere så mye?
- Hans produktivitet var enorm og omfanget er helt utrolig, kombinert med den aller høyeste kvalitet og kompleksitet. Jeg tror ikke han fikk tid til å sove så mye. Og ved siden av jobben som organist, dirigent, komposisjonslærer og komponist hadde han også et meget aktivt samliv. Han ble far til 20 barn, men barnedødeligheten var stor og bare ni overlevde faren.

- Utdyper du dette i boken?
- Jeg har funnet noen artige detaljer om hvordan man skrev og sang om samlivet på en overraskende frodig måte. Ved bryllupet til Maria Barbara og Johann Sebastian i 1707 ble antakelig dette sunget, komponert av brudgommen: «Stort bryllup, stor glede. Stort sverd, stor slire. Store baller, store kiler. Store esler, store svanser. Store fat, store hull!» Frue nr. 2, Anna Magdalena, fulgte opp i sin «Lille notebok» med diktet «Til bygging trengs stein og kalk og hullene må bores, med stor og liten rampegutt!»

Estetisk debatt i musikkpressen

- Ble Bach anerkjent i sin samtid?
- Av de fleste, ja. Han var en ettertraktet orgelspiller og komposisjonslærer, og hans attest betydde mye på CV’en for unge musikere. I 1731 sto dette diktet i en avis i storbyen Dresden: «Orfeus’ lutt i skogen lokket. Alle dyr seg rundt ham flokket. Straks vår Bach slo tonen an, undret seg det ganske land» (oversatt av meg). Men i slutten av 1730-årene var det en hissig estetisk debatt i musikkpressen som viser at rokokkotidens mer elegante idealer overtok. Bach ble kalt «svulstig og forvirrende» med sin overdådige, alderdommelige flerstemmighet. Men kritikeren, Scheibe, fikk grundige svar.

Det er noe feil med gudstjenesten

- Har du funnet noe som ikke har vært beskrevet før?
- I biografien har jeg funnet mye nytt og artige detaljer i de seneste tyske kildene. Og så har jeg funnet en ny sammenheng til norsk salmesang, over to hundre satser som er relevante til Norsk salmebok! F.eks. er halvparten av koralene i «Orgelbüchlein» i bruk hos oss, og jeg har laget anvendelige registre som er et nybrottsarbeid. Dette er også en praktisk håndbok for lyttere og utøvere. Bachs orgelkoraler burde brukes mer i gudstjenesten!

- Er ikke orgelkoralene for lange?
- Da er det noe feil med gudstjenesten. Vi har mye å lære av tidligere tider. I Bachs tid var kantater og orgelkoraler en selvfølge. Vår gudstjeneste i Luther-tradisjonen er svært verbal, og vi bør la den berikes av ulike kunstneriske uttrykk, ikke minst musikken. Siden Einar Solbu og en kirkeakademikomité la frem utredningen «Kunsten å være kirke» i 2005, tror jeg at det har blitt en større bevissthet om et mangfold av uttrykksmidler, og her er Bach midt i blinken.

Et frodig og spennende liv

- Er du kommet nærmere mennesket Bach?
- Jeg har funnet et frodig og spennende liv. Det er utrolig å se hvordan en foreldreløs tiåring så raskt lyktes i å suge til seg lærdom og gjennom livet etablere seg som en ruvende komponist, organist, kantor, orgelsakkyndig, kapellmester og komposisjonslærer. Han unngikk ikke kritikk, men selv kongen i Berlin roste ham. Bak all musikalsk aktivitet finner vi en stor barneflokk, tragiske dødsfall, irettesettelser og kritikk, forfalskning, lystige fester med grove historier, fengsel, mislykte operasjoner, panegyrisk hyllest, behagelige og ubehagelige møter med fyrster, menighetsråd og kommunestyrer, og kongelige æresbevisninger.

- Du har vært på foredragsturné høsten 2021 og fortsetter på nyåret. Hvordan legges dette opp?
- Da boken utkom sist høst og ble kjent, strømmet det inn invitasjoner fra menigheter og organisasjoner. Mitt anliggende er å vise sammenhengen mellom Bachs orgelkoraler og norsk salmesang. En lokal organist spiller, og menigheten synger et vers av en kjent salme. Repertoaret skjer i sammenheng med orgelsolisten. Dessuten viser jeg bilder og noteeksempler på skjerm. Det er masse materiale som både er underholdende og inspirerende. Denne høsten har vært en eventyrreise til 12 kirker, fra Tromsø til Bergen og Arendal. Det er avtalt 15 nye, fra Steinkjer til Kristiansand våren 2021.

- Hvordan har mottakelsen vært?
- Jeg har fått nærmest overveldende tilbakemeldinger om denne totalopplevelsen av musikk, ord og bilder. Fra Lillehammer fikk jeg denne hilsenen: «Gjennom en stadig veksling mellom bilder, tekst, brusende orgelmusikk og sang - både av kirkekor og publikum - ble vi på en særegen måte deltaker på - ikke bare tilskuer og lytter til - en reise i Bach og orgelmusikkens univers. Denne formidlingen basert på kunnskap og opplevelse - både verbalt og musikalsk - vil vi gjerne ha mer av - et eksempel til etterfølgelse for å holde på publikums oppmerksomhet og interesse.» Og folk sier at de har stort utbytte av boken, både musikere og musikkglade lyttere.

Større, dypere, tettere, mer mangfoldig

- Hvorfor er du så begeistret for Bach?
- I boken oppsummerer jeg det bl.a. slik: Bach gjør alt større, dypere, tettere og mer mangfoldig. Han overvelder med fantasi og kvalitet i et kompositorisk mesterskap. Han er teknisk og intellektuelt utfordrende gjennom sin kompleksitet og perfeksjon. Han er en europeer slik han smelter sammen det beste av tysk, fransk og italiensk tradisjon. Han beveger oss med vitalitet og kraft og følelsesdybde. Han er universell og når inn i ulike religiøse og kulturelle miljøer, også islam og buddhisme. Jeg gleder meg til å formidle dette også i 2022, sier Torkil Baden - som bor i DrøBach!

Torkil Badens nærmeste kalender ser sånn ut:

19. januar Tønsberg. 20. januar Sandnes. 8. februar Steinkjer. 10. februar Norges Musikkhøgskole. 13. februar Hokksund. 6. mars Avaldsnes, Haugesund. 13. mars Høvik. 14. mars Nordberg. 17.mars Gjerpen, Skien. 21. mars Holmlia. 23.mars Stovner. 27 mars Oslo internasjonale kirkemusikkfestival, Margaretakyrkan. 12.juni Tingnes, Fagernes. 6. juni (?) Kristiansand. Høsten: Ris kirke, Oslo.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.


Oh Lord! Som Paal Flaata synger Elvis!

(17.10.25) Han er en makeløs flink sanger. Herregud - Paal Flaatas barytonrøst er hjerte og smerte, herfra inn i evigheten.


Raven Blacks deilige heksebrygg

(15.10.25) Goth, metal, klassisk og teater. Himla kult!


D'Angelo (1974-2025)

(14.10.25) R&B- og soul-legenden D'Angelo har gått bort etter en kamp mot kreft i bukspyttkjertelen. Han ble 51 år gammel.