Lytefri Sigrid Moldestad

Jeg kan ikke helt peke på én spesiell årsak, men jeg fylles av vemod. Sigrid Moldestad har lagd ei nydelig plate.


Du kjenner henne kanskje først og fremst fra folkemusikken – Årets folkemusiker i 2010. Nå til dags bedriver hun en form for sterkt utvida vise/pop. Alt framført på klingende nordfjord-dialekt.

Hun skriver all musikken sjøl, med unntak av en fin Fleetwood Mac-cover. Jeg må innrømme at jeg helt hadde glemt «Dreamin’ The Dream», så «Drøyma det att» er en fin påminnelse.

Sigrid Moldestad har det meste – hun skriver flotte tekster, setter i hop originale melodier og akkordprogresjoner; her får du aldri følelsen av tidligere å ha hørt sangen. Så har hun stålkontroll som vokalist. Hør for eksempel hvordan hun avslutter «Tilbake i tid» dypt nede i sitt register, like stødig som når hun triller i de øvre luftlag. Denne typen kontroll er bare svært få vokalister forunt.

Kanskje liker jeg «Bonden» aller best, og det kan hende det er herfra jeg kjenner dette vemodet. En tekst om en helt vanlig mann som bor i et alt for stort hus, og som bare gjør så godt han kan i den stunden han har fått tildelt her på jorda. Her er sjangeren forresten full country, om enn ganske stillegående.

Hun har med seg et ypperlig band, som ikke minst veit når de ikke skal dominere. Man behøver ikke noe stort trommesett når det som oftest er tilstrekkelig med en kastanjett eller noen forsiktige visper. Det instrumentale preges ellers av fiolin og diverse strenginstrumenter – gitar, banjo, mandolin, lap steel.

«Blågras» er reinspikka folkemusikk, og i «Vaatedalen» er vi i heimtraktene – i Våtedalen i Breim, der Sigrid kommer fra. Og ja – Sigrid har også komponert disse instrumentalene.

Jeg finner strengt tatt ingen ting å sette fingeren på. Et strålende album.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.