Aurora i helakustisk utgave

Ikke electro-pop. Aurora med akustisk gitar og strykere. Vakkert.


Det har skjedd mye rundt Aurora det siste året. Hun fikk mye oppmerksomhet da hun var en hovedattraksjon på utdelinga av Oscar-prisen tidlig i år. Mer kontroversielt var det at hun valgte å spille i Tel Aviv i november i fjor. Til skarpe protestert fra «Boycott, Divestment and Sanctions» (BDS), en internasjonal bevegelse som oppfordrer til kulturell og akademisk boikott av Israel. Årsak? Okkupasjonen av palestinsk territorium, som nå har vedvart siden 1967.

Lana Del Rey er bare én av mange internasjonale stjerner som har avlyst sine konserter som følge av oppfordringa til boikott. Men det fins forskjellige oppfatninger om dette. Kygo spilte i Tel Aviv i 2017, a-ha gjorde det i 2018. Noen mener at kulturell utveksling er eneste veien å gå for å få partene til å snakke sammen. Så langt ser denne strategien dessverre ut til å mislykkes. I juli blir en tredel av Vestbredden annektert.

I en (alt for) lang video presentert på NME forteller Aurora at «Exist for Love» ble skrevet for tre år siden, men at det føltes riktig å gi den ut nå. Covid-19, of course.

Sangen er vakker som bare det, og innevarsler muligens et lite stilskifte? Foreløpig holder team Aurora korta tett til brystet om når albumet kommer, men det kan ikke langt unna.

Mange vil mene Aurora ikke bare framstår som eksentrisk, men ego-sentrisk. At hun er alt for teatralsk i alt hun gjør. Det vil være det samme som å beskylde Kate Bush for å være over the top teatralsk – og da skjønner man jo at man er på jordet. David Bowie var vel heller ikke helt «vanlig»?

«Exist for Love» er en nydelig poplåt:



Del på Facebook | Del på Bluesky

Aurora er den klare vinneren på vårens jentepop-topp

(11.06.24) Vi skal prise oss lykkelig over at jenter og unge norske kvinner i norsk pop er aktive som aldri før. Men alt vi serveres er ikke like bra.


Bildespesial: Aurora på Månefestivalen

(31.07.23)


Aurora - the sky is the limit

(25.01.22) Hun synger som en engel, og skriver fantastiske poplåter. Om jeg skal innvende noe, må det bli at det innimellom blir i glatteste laget for meg. Men pirk til side. Aurora lager himmelsk bra popmusikk.


Lekkert fra Gundelach og Aurora

(13.03.20) Gundelach rører på seg, i første omgang sammen med Aurora.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.