Oslo Ess i 200 på Rockefeller

Oslo Ess avsluttet en imponerende turné med sin konsert nummer 200 i 2012 på Rockefeller. Det kan hende dette er en eller annen form for rekord, og de tøffe guttene så ikke ut til å være utslitt ennå.


Oslo Ess / /


«Alt jeg trenger» åpnet ballet i ellevetiden på et røyktungt og relativt fullt Rockefeller. Selv midt i salen var det tidvis vanskelig å se hva de drev med borte på scenen på grunn av all røyken, men det var allerede fra første stund klart at Oslo Ess for tiden er å regne som et av Norges beste liveband.


Foto: Tor Øyvind Sjøvik

Etter en så lang turné viser Oslo Ess at de har blitt en svært rutinert og samspilt gjeng, og de har tross alt spilt oftere enn annenhver dag i hele år. Denne desemberkvelden rakk de også å spille to ganger. Tidligere på kvelden hadde Oslo Ess-gutta nemlig gjort et akustisk sett, som kommer til å gis ut på plate om halvannet års tid.

Rockefeller er hjemmebanen til Oslo Ess, det er det ingen tvil om. Dette kom særlig til syne da de spilte «Kakerlakkene» for et ekstatisk publikum, som virker å sette pris på amerikansk vestkystpunk på norsk. Selv ganske tidlig i settet var det noen som crowdsurfet, noe som hører med på gode konserter.

Blant kveldens høydepunkter kan vi nevne Peter Larssons «Är du som jag?» fra den nyeste skiva Verden på nakken, venner i ryggen. Det føles litt merkelig å høre en svenske fronte et osloband som låter som de kommer fra California, men det funker bra. Imidlertid var lyden tidvis litt skranglete, noe som gjorde vokalen litt grøtete.


Foto: Tor Øyvind Sjøvik

Siden sist vi så Oslo Ess, som var så sent som i oktober, har de ikke fornyet seg nevneverdig. Det er kanskje heller ikke å forvente på så kort tid, men når man ser Oslo Ess så vet man hva man får. De er hardtarbeidende og bryr seg om fansa sine, noe som pleier å resultere i gode konsertopplevelser. Som vanlig fikk vi også det på Rockefeller.

Etter litt under en time var de ferdige med settet, men salen sto igjen vel vitende om at det selvsagt ville bli ekstranumre. Som sist var blant annet «Gi meg noe dritt» med på å runde av for andre gang. Litt over midnatt tok Oslo Ess en velfortjent juleferie, og det er trolig bare et spørsmål om tid før de spiller på Rockefeller igjen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Oslo Ess med flere ess i ermet

(25.09.23) De synger om at den vanskelige tida er nå, men det er som vanlig fest og gøy og moro når Oslo Ess gir ut plate.


Oslo Ess: Da julen ble ringt inn med ska-punk

(24.12.22) Oslo Ess har i likhet med Kurt Nilsen og Sissel Kyrkjebø bestemt seg for å lage tradisjon med å spille julekonsert. De siste par årene har Rockefeller-konsertene naturlig nok blitt kansellert, men her er vi igjen, endelig. Dette punkbandet forbindes ikke med julemusikk, men slik trenger det heller ikke å være for å skape en juletradisjon – vi får nok ren julemusikk fra alle kanter i hverdagen uansett.


Vi trengte et mirakel – og det kom fra Oslo Ess!

(14.03.21) Ja! I påvente av bedre tider, trenger vi litt norsk punk av typen «livet er fælt, men det blir bedre». Det er Oslo Ess, det!


Oslo Ess: Venner på scenen

(08.10.12) Rockefeller var fullsatt, og Oslo Ess leverte sin karakteristiske vestkystøstkantpunk med høy intensitet fra begynnelse til slutt. De virker tighte, noe som trolig er et resultat av over hundre konserter hittil i år. På tross av den store arbeidsmengden er det mer enn nok energi i Åsmund Lande og Oslo Ess.


Oslo Ess - Verden På Nakken, Venner i Ryggen

(07.09.12) Pønk/rockbandet Oslo Ess fra, hold deg fast: Oslo, har gitt ut sitt andre album ” Verden På Nakken, Venner i Ryggen” halvannet år etter deres kritikerroste debutalbum ”Uleste Bøker og Utgåtte Sko”. I den senere tid har de turnert land og strand rundt med Honningbarna.


Oslo Ess: Uleste Bøker Og Utgåtte Sko

(19.03.11) Punk rockerne i Oslo Ess har en smittende spilleglede, og er er habile låtsnekkere. De synger på norsk og crashlander aldri.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.