Dolly Parton: Backwoods Barbie

I enkelte stunder må jeg innrømme at Dolly Parton har en egen evne til å lage “country nam nam” ut av det meste hun setter signaturen på. Hennes siste Backwoods Barbie (2008) er ikke noe unntak i så måte. Som låtskriver er hun et unikum, og hun har og teft for låtene hun covrer enten det er Fine Young Cannibals eller Smokey Robinson. Dette er et helstøpt album, med få dødpunkt. Dolly Parton er en sterk merkevare innen den “heller lettbeinte countrygenren“, men jaggu finns det og substans opp i det hele.


Dolly Parton debuterte med singelen "Puppy Love" på Goldband Records i 1960, og toppet Topp 30 Country listene i 1967 med den selvironiske låta "Dumb Blonde". Det skjelmske morsomme smilet på coveret av hennes debutsingel fra 1960, da bare 14 år gammel, er bevart på innercoveret til Backwoods Barbie. Med andre ord merkevaren Dolly “traller” videre i god gammel stil.

Hun drar i gang med låta "Better Got To Livin'" og setter standarden. La gå at hun har en nærmest “disneysk” Minni Mus stemme som ikke er “alles kopp med te” men den er så spenstig og harmonisk at den passer godt til stilen. Hun setter et særpreg, som mange andre i genren mangler. Å kalle CD plata Backwoods Barbie er smågenialt, der hun setter skapet på plass når de mer sofistikerte flinkisanalytikerne skal kritisere en som en tanke klisjefylt. Det går kanskje mye i samme tralten, men låtene sitter som et skudd etter få gjennomlyttninger. Hun trår skikkeligt til i den gamle Fine Young Cannibals-hitlåten fra slutten av 80 tallet: "Drives me Crazy". Den har noen herlige feleriff, som får en i skikkelig yiaaaah humør, og burde vært “soundtracket” til Senterpartiet under neste års valgkamp for å hjelpe partiet over sperregrensen.

Den uformelle Backwoods Barbie er smågenial i sin enkelhet, der teksten er i god gammel trad amerikansk skillingsvise stil. Den er traltende i tempoet, men spenner godt fra i svingene. Dette er musikk med respekt for røttene. Det er få dødpunkt på albumet. Musikken sniker seg inn igjennom øregangene. Det er noe velbalansert med stemmen hennes. Du hører at det kommer fra hjertet. Kutt 7, "The Tracks Of My Heart" er et godt eksempel på dette. Smokey Robinson-låta fra 1965 har det meste. Dette er "øre-nam-nam" som sitter som et skudd. Når ikke Dolly skriver låtene selv, har hun en egen evne til å finne materiale som står til hennes stil.

Faren med å høre for mye på Dolly Parton er at det kan bli for mye sukkersøtt til tider. Når det derimot blir gjort med selvironisk humor kler hun av kritikken på en smågenial måte. Vandrehistoriene om at det tok en dag å brenne BH`en hennes, viser at det er rett “cupsize” i hode og kropp. Med andre ord du kan gjerne høre den “ hele dagen”, uten at det blir trettende. Vi snakker da ikke om noe “hvemsomhelst“ innen genren. Hun har over 20 førsteplasser på countrylista, som skulle si det meste. Selv om denne ikke har tatt helt av i Norge, burde dette være psykisk føde for t.d. langtransport og trailersjåfører i vårt langstrakte land. Dette er musikk som får tankene bort fra thousand island veikro mat, og lengten etter “mors kjøttkaker” og helsemesig “musikalsk sjelsføde” burde få en grei substitutt av aktiv lytting til Backwoods Barbie.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Rockstar, Mrs. Parton?

(22.11.23) Trenger verden en snart 80 år gammel Dolly Parton som vaskeekte rockestjerne? Kanskje ikke, men dette er forholdsvis vellykka. Kanskje hun rett og slett tar Cyndi Lauper på ordet – girls just wanna have fun?


Dolly Partons «Rockstar» kommer 17. november

(24.08.23) I desember i fjor ble hun innvotert i The Rock ‘n’ Roll Hall of Fame. Og Dolly Parton er ikke dama som liker å gjøre ting halvgjort. Derfor: Et rock’n’roll album.


Dolly Parton til Kristiansand

(28.11.07) Det blir ingen eliteseriefotball på Sør Arena neste år, men 17. juni kommer ei fra eliten innen country og pop på besøk. Dolly Parton gjester Kristiansand, som eneste norske by, 17. juni neste år.


Dolly Parton: Little Sparrow

(07.02.01) Dolly Parton er inne i sin ubestridt beste periode som plateartist. "The Grass Is Blue" fra 1999 var ei helt fantastisk, fullstendig reinspikka bluegrass-skive. Årets utgave er musikalsk mer variert, men muligens enda bedre. Og ta det med ro; det er fortsatt coutry - og bare country.


Emmylou Harris/Linda Ronstadt/Dolly Parton: Trio II

(02.03.99) Jada. De er til å spise opp.


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.


Vidar Lønn-Arnesen (1940-2025)

(17.10.25) Vidar Lønn-Arnesen er død. En av landets mest markante forkjempere for populærmusikken er borte.