ORNETTE COLEMAN: Still going.
ORNETTE COLEMAN: Still going.

Ornette Coleman til Molde

Ornette Coleman Quintet og kvartetten Mazur/ Molvær/ Youssef/ Aarset er nye navn til årets plakat på Moldejazz. Fra før har festivalen offentliggjort Patti Smith på Romsdalsmuseet, og et bestillingsverk signert Enslaved & Shining.


Festivalen går av stabelen i tidsrommet 14.-19. juli, og har tidligere lansert Marilyn Mazur som årets Artist in Residence.

Nå kommer mer:

SFJAZZ-Collective med Joe Lovano, Dave Douglas & Miguel Zenon, Charles Lloyd Quartet, David Murray ”Black Saint Quartet”, Manu Katché Group, Tineke Postma Quartet, JazzKamikaze, Tommy Smith/Arild Andersen/Paolo Vinaccia, Vidar Busk & Red Hot, Ryan Shaw, Jupiter med Jonas Kullhammar, Spicy Advice Ragtime Band.

Ornette Coleman er 77 år gammel, men spiller fortsatt bejublede konserter kloden over. Så har han da også vært i teten for avant garde i et drøyt sekel.

I den nyåpnede Alexandrakjelleren, BarAlex, gleder vi oss først og fremst til Manu Katché Group med bl.a. Trygve Seim og Mathias Eick i sentrale roller. Katché har spilt med Peter Gabriel, og var med i Jan Garbareks band da Moldejazz i 1990 feira sine første 30 år.

All relevant info finner du på moldejazz.no


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ukontrollert, regissert kaos

(15.07.08) En kan si mye rart om Ornette Coleman, men at mannen kan kle seg – den saken er heva over enhver tvil. Her mangla bare malingspøsen, så ville Maler'n til Bjercke eller Drygolin sporenstreks rykka inn som hovedsponsor. Makan til dress!


Spennende jazz fra 78 år gammel legende

(15.07.08) Ornette Coleman er en levende legende som betegnes som frijazzens far. Denne ettermiddagen får vi høre at hans musikalske univers ikke er fullt så sært som ryktet vil ha det til.


Ornette or not? Ornette!

(01.07.04) (Kongsberg/PULS): En av de siste gjenlevende legendene innen jazzen, Ornette Coleman, avslutta åpningsdagen på jubileumsfestivalen i sølvbyen. Det gjorde Coleman på det viset som man kan og skal forvente av en stilskaper: Han tok oss med til steder vi knapt ante eksisterte og han fortalte oss at originaliteten og skaperkraften fortsatt er tilstede i fullt monn.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!