Askil Holm: Harmony Hotel

"Hallelujah"-platen har vel ligget under mange juletre, og det er vel ingen tilfeldighet at den minst kjente i kvartetten kommer med soloplate mens jernet ennå er varmt. Askil Holms oppfølger til nå 4 år gamle "Daydream Receiver" er forøvrig noe helt annet enn den spretne gitarfylte debuten.


Han eide jo by:Larm tilbake i 2002, og kom med en EP det året, som han fulgte opp med sin første fullengder året etterpå. Og litt hype ble det jo, men salgstallene uteble selv om Daydream Receiver rant over av potensielle radiohits som tittelsporet, samt "Nathan And The Magazines", "Seven Days In The Sun" og "The Boy With The Boomerang".

Så ble trønderen borte, nærmest glemt i Jan Fredrik Karlsens rekker. Helt til han selvfølgelig dukket opp sammen med Alessandro Fuentes, Kurt Nilsen og popveteranen Espen Lind i Playroom-gullgruven som på folkemunne ble til de nye Gitarkameratene. Nå skal jo sant sies at platen har vært klar siden før det tok av med gitarkompisene, og singelen "Ain't No Cure Loving You" kom allerede i 2005.

Vel, Spelemannspriser er delt ut og norsk pophistorie er skrevet, og for Holm sin del har han nå blitt jekket ned noen hakk, og fram er det kommet akustiske gitarer og den noe skuffende Harmony Hotel. Fylt av klisjéer til randen, spesiellt i åpningen "Living In The Country" så bor det nok litt mer i denne karen enn han har fått lov til her - på sin egen plate. For å si det på en annen måte - har burde det være rom til å være litt modig, og ta noen sjanser.

Her er nok av medhjelpere til at dette kunne blitt en flott plate, med låtskriverhjelp fra blant andre Martin Hagfors og Kyrre Fritzner, mens Idol-meddommer Hans Olav Grøttheim har gjort sitt. Låtmessig, så fungerer det best på det mest melankolske - som i småpene "Where The Angels Sleep", "Kodak Moments" og "The Andy Edmunds Show".

Det som skorter, er at produksjonen er for glatt, og arrangementene er for kalkulerte og disiplinerte til at materialet får tilstrekkelig nerve. Askil selv leverer med fin stemme som ligner mer og mer på Bryan Adams, men gitararrangementet på "Living In The Country" levner om en plate som ikke tør å ta sjanser, og la det låte litt vindskeivt for nerven sin del. Således ville det være interessant å hørt hva folk som Martin Hagfors eller Kyrre Fritzner hadde gjort med lydbildet om de satt i førersetet.

At to store popnavn som Jørn Dahl og Hans Olav Grøttheim har fått hovedansvaret for å produsere en plate som kunne ha fostret en ny norsk singer/songwriter om han ble gitt mer særpreg er merkelig, og der har Harmony Hotel fått samme behandling som Kurt Nilsens soloplater. Problemet er bare at sistnevnte har særpreget i selve stemmen, og det har ikke Askil Holm.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Askil Holm: Rolling The Slow Bus Home

(02.10.09) Tredje plate fra Askil Holm mistenkes å være den han alltid har hatt lyst til å lage. Iørefallende rock med røffe gitarer og refrenger fra Bryan Adams-skuffen. Ikke akkurat nyskapende, men helt klart koselig.


Kurt Nilsen, Espen Lind, Askil Holm & Alejandro Fuentes: Hallelujah - Live

(30.10.06) Dette er i første rekke et album for de som ikke er spesielt interessert i musikk. Selvsagt kan disse gutta både spille og synge, men originaliteten er så fraværende som den kan få blitt. Selv om et par låter er egne, er dette et album som i all hovedsak består av coverlåter framført på en lite spennende måte.


Kremen rocka jula inn på Rock Bottom

(23.12.04) (Oslo/PULS): Martin Hagfors (Home Groan/HGH), Lars Håvard Haugen (Hellbillies), Martin Horntveth (Jaga Jazzist/The National Bank), Askil Holm, Håkon Gebhardt (Motorpsycho/HGH), Morten Strøm (Askil Holm), Vidar Ersfjord (Home Groan/Velvet Belly/Thom Hell). Say no more...


Askil Holm: Daydream Receiver

(03.03.03) Han har kapret mange avisoverskrifter allerede, og endelig er Askil Holms første langspiller tilgjengelig for publikum. Solide EPer og helstøpte konserter har gjort forventningene store. Det er en fryd å slå fast at den 22 år gamle Namsos-væringen innfrir.


Unge trøndere satser

(15.06.01) We Are Hello Show er et nytt konsertkonsept som startes opp i Trondheim. Konseptet bygger videre på et samarbeid som ble startet av Machine Machine Records og Lasse Marhaug fra Jazzassin Records i 1998. Målet var å fremme norsk indie pop/rock og alternativ musikk i Norge. Så langt har det kommet tre samleplater; We Are Hello vol.1 – 3, og snart ventes vol.4.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.