Chet Baker

Det aller hyggeligste med denne plata er det faktum at de norske innslagene låter nydelig. Men når jeg tenker meg om, skulle det faktisk bare mangle. For går det an å spille upassende, enn si sleivete, når kapteinen på skuta heter Chet Baker?


Det fins veldig mye flott musikk som er dokumentert med Chet Baker foran mikrofonen - og jeg iler til med å anbefale en tre-CD-boks fra tidlig nittitall med tittelen "Vocal Collection". (Du får den hos Bodil Niska nede på Bare Jazz.)

Trompetisten og vokalisten Chet Baker ble født i Oklahoma i 1929, og døde i Amsterdam i 1988. Der falt han ut av et vindu, under omstendigheter vi nok aldri kommer til å få full klarhet i.

De nesten 60 åra i mellom, bruke han til å spille, synge, elske og dope seg ned. Uten fast bopel, men med mange venner og bekjente - og noen arrangører som hadde råd til å plassere ham på hotell.

Målt mot alle normale kriterier, var Chet Baker aldri veldig flink verken til å spille trompet eller til å synge. Han spiller og synger forresten helt likt; han beveger seg sjelden over mer enn sju-åtte toner. Men han har alt det andre - det som er mye viktigere; feelinga.

Her fins de fleste av hans klassikere, i kjente og kjære opptak Baker-kjennere har hørt hundre ganger før. Men andre-CD'en byr på opptak gjort med norsk komp, innspilt i perioden 1984-88. Vi bys på veldig tradisjonell bebop, men framfor alt veldig fin bebop. Altså - Chet Baker er fløte.

Den som mener jazz-lyrikk jevnt over holder høyere nivå enn poptekster, bør for øvrig ta en ekstra kikk. Makan til banal søplelyrikk, skal man leite lenge etter. This isn't sometimes/It's allways. Men det gjør ingen ting, for tekstene er der bare til pynt.

Per Husby og Erling Aksdal, som ble Bakers gode venner, har skrevet fine liner-notes.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Chet Baker: Deep In A Dream

(29.05.02) Trompeteren og vokalisten Chet Baker er et av de aller største ikonene innen jazzen. Etter hans død i 1988 har oppmerksomheten rundt mannen, hans liv, hans musikk - og ikke minst mytene - vært større enn noensinne. Her er "Deap In A Dream - The Ultimate Chet Baker Collection".


Chet Baker: Cool Spring

(15.03.01) Enkelte musikanter har voldsomme problemer med å gjøre noe galt i mine ører. Salige Chet Baker tilhører avgjort denne eksklusive gruppa og disse innspillingene fra Italia i 1959 er bare med på å bekrefte inntrykket.


Chet Baker på Kampenjazz

(27.02.01) Hovedstaden har denne vinteren fått et nytt jazztilbud. Kampenjazz arrangeres annenhver fredag på Kafé Kampen, Oslo øst. Førstkommende, 2. mars, står en hyldest til Chet Baker på programmet.


The Stan Getz Quartet With Chet Baker: Quintessence Volume 1

(16.02.99) 19. februar 1983 møttes to av jazzens aller største lyrikere, Chet Baker og Stan Getz, i Sandvika Kino i Bærum. NRK var til stede. Her er resultatet, for første gang på CD.


En lun aften med Draumir

(28.09.25) Orkesterlederen snakker om å være i ei boble; alt det andre, det rare, det er utafor. Og ja – sånn føles det vel å være på konsert med Draumir. Du kan glemme alt det rare, og bare nyte musikken.


Kim Ljung - mannen som aldri gjør feil

(27.09.25) Lydbildet er massivt. Ikke musikk å gjøre hagearbeid til. Skitbra.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!