Per Arne Glorvigen: Argentinian Tangos/Lyric Pieces
Hvordan det har seg eller ikke har seg, er jeg ikke sikker på. Uansett så har det seg slik at en av verdens aller beste bandeonister - det argentinske nasjonalinstrumentet og nære slektningen til trekkspillet - heter Per Arne Glorvigen og kommer fra Dovre av alle steder på jord. De siste 16 åra har han bodd i Paris og hatt hele verden som si leikegrind. Heldigvis har han aldri helt glemt steinrøysa her nord og med denne unike soloutgivelsen viser han at avstanden mellom Astor Piazzolla og Edvard Grieg ikke er så lang.
Per Arne Glorvigen ha et stort navn ute i verden. Han har samarbeida med "alle" og "Hommage á Piazzolla"-CD-en han laga sammen med mesterfiolinisten Gidon Kremer har solgt over 500.000 eksemplarer bare i Japan. Glorvigen har blitt tildelt Victoire de la Musique-prisen i Frankrike og vært nominert til Grammy på den andre sida av fjorden. Til høsten kommer han også med egne TV-serie på NRK1 - "Per i Paris" - der han bl.a. møter på musikalske gjester som Bugge Wesseltoft, Mari Boine, Dee Dee Bridgewater og Cheb Mami.
Dette sier en hel del om Glorvigens status og allsidighet. Likevel har det nok alltid vært slik at siden Glorvigen oppdaga det usedvanlig emosjonelle instrumentet bandoneon, så har den argentinske tangoen og ikke minst unikumet Astor Piazzolla stått hans musikalske hjerte aller nærmest.
Med denne innspillinga bekrefter Glorvigen at dette meget nære forholdet - han er sjølsagt også gift med en argentinsk kvinne - på ingen måte har kjølnet. Gjennom de ni tangoene vi blir servert forteller Glorvigen oss hvilken enorm kapasitet han er på dette kompliserte instrumentet som spesielt Piazzolla og deretter Dino Saluzzi - i tillegg til Glorvigen - har gjort kjent for oss nordmenn.
Teknisk sett er det nok få eller ingen begrensninger for Glorvigen. Det er likevel ikke det som imponerer mest: Det er den emosjonelle substansen han tilfører denne toneskatten. Glorvigen har kommet inn til kjernen i denne sterke og særpregede musikken og på noen av spora får han også hjelp av vokalisten Julia Zenko fra Buenos Aires. Det blir ikke mindre genuint og autentisk av den grunn, for å si det sånn.
Dessuten gir Glorvigens tolkninger av tre lyriske stykker av Edvard Grieg, samt tre andre Grieg-melodier også, et vakkert innblikk i virtuosen fra Dovres fantastiske tak på en viktig del av nasjonal toneskatten vår. Samtidig viser han oss at forbindelseslinjene mellom geniene Piazzolla og Grieg så absolutt er tilstede. På spøk kalles musikken Gringo - med en del fra Grieg og den andre fra tango og slik låter det også.
I tillegg til at vi blir servert unik musikk av en ditto instrumentalist, er CD-coveret i dette tilfellet verdt inngangspengene aleine. Jugoslaven Zoran Dukic studerer treskjæring i Glorvigens hjembygd Dovre og er åpenbart en meget talentfull kar. Han har laga en mini-kopi av Glorvigens bandoneon fra 1930 i papp. Sjølve CD-en er plassert midt inne i "belgen" og er pakka inn med bl.a. en omtale av Glorvigen skrevet av forfatteren Kjartan Fløgstad, som sjøl har solide røtter til Sør- og Latin Amerika.
På alle slags vis har dette blitt en fantastisk bekreftelse på at Per Arne Glorvigen er en kunstner med en urkraft på et sjeldent instrument. Dessuten er det også en solid dokumentasjon på at han er fullstendig hevet over musikalske båser. Vakkert og sterkt!
Del på Facebook | Del på Bluesky