Roskilde 2003, søndag

(Roskilde/PULS): Björk avslutta Roskilde Festival 2003. Årets festival vil kanskje ikke gå inn i historien som tidenes beste, men nydelig vær og mye fine musikalske opplevelser var det som alltid. Björk fikk æren av å avslutte Rosilde 2003.


/ /


BJÖRK

Björk brukte fyrverkeri som en del av trommebeaten da hun sang "State of Emergency" på Roskildefestivalens avslutningskonsert søndag kveld.

Plutselig midt i det vakre strykearrangementet, ble himmelen fylt av fargesprakende raketter og presise taktsmell. En av Björks aller sterkeste øyeblikk fikk med ett en helt ny dimensjon. Overraskende, men likevel litt ventet, viste Björk nok en gang at hun er noe helt for seg selv. Ikke bare lager hun musikk, som ikke likner på noe - hun bruker også


( )

konsertscenen til å trekke genuinstrikken ytterligere videre. Björk gengir ikke musikken sin, hun gjenskaper den. Dermed blir konsertene hennes til enhver tid nervepirrende og spennende - enten det er "Bachelorette", "Play Dead" eller ultrasære virusinfeksjoner fra "Vespertine".

Som vanlig hadde Björk et helt fotball-lag av medhjelpere på scenen. Noen på synth og datamaskiner, andre på gitar, harpe, blåsere og strykeinstrumenter. Selv om hun alene er et underverk, skal også musikerne ha mye av æren for at konserten ble en av de absolutte høydepunktene på festivalen. Maken til interessant musikkstudium skal du lete lenge etter. Så sært, så avansert, så nyskapende, og så silkemykt og behagelig.

(A.F)

Roskilde'03, torsdag

Roskilde'03, fredag
Roskilde'03, lørdag


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.