Demonisk bra, Krøyt!

Stemmegaffelen, et instrument Kristin Asbjørnsen benytter flittig, er vel forsåvidt funnet opp for noen år siden. Alt annet Krøyt presterer, er så moderne at det tilhører epoken morgendagen.


Krøyt / /


Som oftest bruker publikum noe tid på å ta til seg innovativ kunst. Bare sjelden opplever vi at helt formidabelt nye saker bokstavelig talt sklir rett inn i sin samtid; som da The Beatles lagde "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"; som da Jimi Hendrix skapte sitt "Electric Ladyland"; som da Miles Davis kom opp med "In A Silent Way" og "Bitches Brew".

Krøyt hører sjangermessig hjemme i denne siste kategori. Langt foran, og samtidig midt i sin samtid. De er et band som med nødvendighet vil måtte vekke oppsikt hos de musikalsk nysgjerrige. Samtidig uttrykker de seg på et vis som vil gjøre dem til et hipt navn i vide kretser. Sånn, vips; over natta. Vent og se. I år ville Krøyt ha vært en instant suksess både på Quart- og Roskildefestivalen.

Til fingerspissene stilig

Det visuelle: De ser rett og slett stilige ut på scenen. Lyset er korrekt, og hele oppsettet er bare... ja, stilig. Vokal, gitar - og vibrafon. Og ikke en hvilkensomhelst vibrafon! Med tilbehør inneholder den et utall elektroniske duppeditter, og med fire køller i henda blir Øyvind Brandtsegg maskinenes ubestridte herre og mester.

Midt mot ham, med fronten mot scenens sentrum, befinner Thomas Dahl seg. Han vimser ikke rundt som noen gitarhelt, men er stilsikkerheten sjøl der han sirlig velger sine effekter. Midt mellom dem, litt lenger bak på scenen - Kristin Asbjørnsen, det helt selvfølgelige, visuelle midtpunkt. Hun har det bare, det som kreves for å være en scenepersonlighet. Det hun gjør er riktig, på intuisjon. Keith Richards og Ron Wood har definert hvordan rock-gitarister skal se ut, ikke sant?

Helt sentralt står også Atle Ramsøy Halle, mannen som drar rundt på et videokamera. Han gjør det på rocka vis - beklager, men jeg finner ikke noe bedre uttrykk. Han går helt oppi sitt objekt. Ja, unge frøken Asbjørnsen ville sikkert fått seg et lite sjokk om hun snudde seg og så sitt eget øyeeple i fem ganger ti meters størrelse!

Musikalsk er de ultra-moderne. Uttrykket er vel helst techno - men jeg velger å la det bli med dette: Krøyt er moderne. Og lyddesigner Magnus Thorkilsen veit når han skal skru enda høyere enn hva selv Sven Persson hadde turt!

Har jeg glemt å si at de har tre potensielle hit'er på gang? "Walk Without Walk" og den rykende ferske "Shall I Forget". I går var også den gamle schlageren "Echo" rett ut sagt demonisk bra. Altså: Om Bono hadde vært i Molde i går, ville han løst support-problemet for den neste U2-turnéen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Krøyt: One Heart Is Too Small

(27.09.01) Har du sans for hva David Bowie har gjort fra Tin Machine til "Hours"? Krøyt byr på den beste Bowie-låta fra denne perioden! Og den er ikke signert David Bowie! "Grown And Flown" heter mesterverket, og er faktisk techno-Bowie og hard-rock-alternativ-Bowie i den aller skjønneste forening. Noen med innflytelse må faktisk sørge for at mannen får høre dette. Om han er i det rette hjørne', ringer han Krøyt øyeblikkelig, og spør ydmykt om det ikke muligens kunne passe med en eller to eller tjue supportjobber.


Det er tid for Krøyt nå!

(26.09.01) - Elementene er klarere.
- Man ser dimensjonene tydeligere.
- Lydbildet er breiere.
- Musikken er fortsatt klar, men inneholder samtidig flere lag.
- Mer groove-basert.
- Større helhet, samtidig er kontrastene større.


Dadafon: And I Can't Stand Still

(26.04.01) Kristin Asbjørnsen er i mine ører noe av det mest originale og allsidige blant vokalister. De som tror at Krøyt er stedet Asbjørnsen hører hjemme, og bare der, bør snarest mulig sjekke ut hva hun bedriver sammen Kvitretten - og ikke minst i bandet Dadafon. Dette er i minst like stor grad som noe annet Kristin Asbjørnsen - men helt forskjellig!


Krøyt: Body Electric

(15.02.01) Her finnes ingen live-trommer, men jeg er likevel sikker på at d´herrer groovemestere Rune Arnesen og Per Lindvall ville ha vært stolte over å ha skapt de groovene live som Øyvind Brandtsegg har laga på gutterommet. Dessuten er Kristin Asbjørnsen nå kommet dit i sin utvikling som musikant, vokalist og kunstner at vi avgjort kan snakke om en formidler og original av verdensformat.


Det store Krøyt-året

(13.03.00) Krøyt har åpenbart bestemt seg for at år 2000, det er året sitt. Nylig vant de Spellemannprisen i Åpen klasse, for tida er de på Skandinavia-turné – og utpå høsten står USA på programmet.


Et møte med Krøyts frontfigur

(19.01.00) - Det dreier seg om å ta det langt ut. Veldig langt. Jeg snakker om de doble sjiktene. Tvetydigheten. Ambivalensen. Det er slikt jeg gripes av i musikk. Sier Kristin Asbjørnsen, vokalist i Krøyt. Hun synger i den eksperimentelle a capella-kvartetten Kvitretten også, men det er Krøyt som er i ferd med å ta av. Vi snakker jazz og techno-rock i den aller, aller skjønneste forening - framført ved hjelp av industriell sampling, elektronisk vibrafon, elektrisk gitar, og - i front - Kristin Asbjørnsen.


Krøyt: Low

(14.09.99) Walk – without walk... One eye wide open, one eye turned upon myself... Krøyts musikk er kontrastfylt på grensa til det fysisk vemmelige. Hjælp! Nå er det nok! liksom. Her kompromisses ikke; Krøyt krever din fulle og hele oppmerksomhet – kontinuerlig. Du vil komme til å elske deg sjøl om tar sjansen på å entre deres verden. Etter et par timer vil du skjønne at disse tre musikantene har grunn til å si det med Johan Borgen: Vi har ham nå!


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.