Barbie Bones ser tilbake – og fram mot Popium

- Øving? La oss kalle det “legendetrening”. Vi er den typen stoff du lager legender av... Store ord fra Dag Igland (gitar) og Yngve Sætre (vokal) i Barbie Bones. Et evig kultband fra Bergen.

Barbie Bones, Popium, Chocolate Overdose, Pogo Pop


En perfekt situasjon. Aldri har de vært større enn nå – og de er bedre enn noensinne. Speisa og fengende. Søte og harde. Fantasi og humor. Musikalsk oppdragelse.

“Superinspiratoren” Igland

Bandet ble oppløst for seks år siden, og ga ut to strålende plater. “Brake For Nobody” (‘90), “Death In The Rocking House Factory” (‘92). Tidligere gjorde de bare en konsert i året, nærmere bestemt på rockeklubben Garage i Bergen. Endelig gjorde de en Norgesturné, og her om dagen spilte de på John Dee i Oslo. En kjempekonsert. Oslofolket var takknemmelige. Og er det rart? Den harde kjernen ble berika, av vestlandssurralisme fra Bergen.

På første halvdel av nittitallet fikk Barbie Bones virkelig cred av Chocolate Overdose og Pogo Pops, kollegaene fra Bergensscenen. Pogo Pops utpekte “Brake For Nobody” til den beste norske plata noensinne - sammen med “Blodig Alvor” av DumDum Boys. Geir Luedy i Chocolate Overdose deler begeistringa. Han spilte i Mona Lisa Overdrive - forgjengeren til Barbie Bones. Han snakker om “superinspiratoren” Dag Igland. “Det psykedeliske, sinnsyke og vanvittig bra Barbie Bones-soundet - en inspirasjonskilde for andre band..”

Pop vs. Rock

Barbie Bones, Chocolate Overdose og Pogo Pops havna i samme bås. Kansje litt urettferdig. Men hvordan vil Yngve og Dag spesifisere forskjellen?

- Forskjellen? En enkel sak. Se på bruken av titler. Chocolate Overdose-skivene heter “DingleDoodies” og “Everybody Likes Chocolate”. Da skjønner du at vi ikke er i samme gate. Vi i Barbie Bones var et skikkelig rock`n roll band. De andre spilte streit popmusikk. Vi hadde ikke så mye nytte av Pogo Pops og Chocolate Overdose. Okey, alle digga engelsk popmusikk - but that`s it.

Greit, la oss si at Pogo Pops var pop. Men i grenselandet til rocken. Da er Barbie Bones uhemma og barbarisk rock’n’roll. Musikalsk og visuelt. En gang knuste de alle gitarene etter en konsert på Hulen i Bergen. De sto utvilsomt for det mest rocka sceneshowet - hvilket de beviste på John Dee. En manisk Yngve Sætre leverte varene. Den mest utprega scenekunstneren. En ganske pønka attitude. Neida - ikke mye til felles med Pogo og Chocolate. Uten å si noe stygt om dem, tvert i mot.

Vennskapelig rivalisering

- Men det er viktig å opprettholde de gamle “fiendelinjene”, konstanterer Dag og Yngve.

- Vennskapelig rivalisering, som vestlendingene har for vane. Vi spilte sammen med Chocolate Overdose på Rockefeller. Vi mobba dem fælt før de skulle på scena - klart det.

- Egentlig er det kke snakk om rivalisering. Mer å holde de andre litt nede, gliser Yngve Sætre.

Vanskelig å fornekte konkuranseinstinktet, folkens. Se på Pogo Pops. Gamle kompiser og tilhengere av Barbie Bones. Frank Hammersland & Co. understreka dette i PULS nr. 8 - august ’92:

- Her fins det ingen rivalisering. Men du får faen ikkje skrive dies navn i et stykke om oss!

Nirvana, nesten på Garage...

Hemmeligheten bak Barbie Bones? En teori er at Dag Igland blanda den myke sekstitallsstilen med beinharde Nirvana-riff. “Han holdt på å ta fyr når han hørte Nirvana”, hevda Geir Luedy. Sant nok. Ikke upåvirka av Seattle - den offisielle vennskapsbyen til Bergen i Statene. Dag framhever spesielt Nirvanaskiva “Nevermind”:

- “Nevemind” er styggbra. Men bare et enkeltstående fenomen. Jeg ble ikke fascinert av grungen i seg selv. Ikke så mange plasser å gå for den musikkstilen. Bare en utvei for Kurt Cobain... Men for et band... Jeg hadde en konsertplakat med Nirvana, og der sto det “Nirvana spiller på Garage i Bergen”. Men så tok det av litt for tidlig, de sykmeldte seg - og avlyste hele Europaturnéen. Tenk om “Smells Like Teen Spirit” hadde tatt av en måned senere...

For lite motstand hos EMI

- Jappetida tok slutt i 1987/88, et faktum som dessverre gikk platebranssjen hus forbi. Men så, i 1990 – inntraff et boom i norsk musikkliv. Plateselskapet og alle andre lova oss gull og grønne skoger, hevder Dag Igland.

- Så hvorfor ble dere ikke verdensstjerner? Ville plateselskapet EMI påvirke musikken? Gjøre dere til noe dere ikke var?

- Nei, tvert imot. Vi fikk alt for stor frihet. Motstand fra selskapet hadde vært et sunnhetstegn, mener Dag Igland.

En ganske så uvanlig påstand - et band som klager på den kunstneriske friheten! Men kansje skorta det mer på lanseringen. Fra både management og plateselskap?

EMI, Aids og Titanic

Følgende anekdoter er legendariske historien om Barbie Bones:

1) Spørsmål: What`s the difference between EMI and Titanic?

Svar: Titanic had a good band.

2) Spørsmål: Hvordan stopper vi hurtigst og sikrest spredninga av Aids?

Svar: Overlat distribusjonen til EMI.

De ble booka på dokketeater-hus i Danmark. Plasser folk aldri hadde hørt om i Sverige. Feil på coveret... historiene er endeløse. En klassisk problemstilling etterfulgte “Death In The Rocking Horse Factory”. Ifølge de offisielle websidene til Barbie Bones, var det omplassering I EMI-ledelsen. Med andre ord. Vekk med de som i utgangspunktet tente på bandet. Den nye ledelsen mente plata aldri burde vært utgitt.

En anelse sjølkritikk

Tonen var en ganske annen et par år i forveien. EMI mente at “Brake For Nobody” var “den mest spennende norske debuten som noensinne er utgitt”. Plateselskapet var “takknemmelige og stolte over å kunne introdusere dem for deg”. Likevel, Barbie Bones tar en del av skylda sjøl. Men det er lite bitterhet å spore hos Igland og Sætre.

- I ettertid burde vi lagt mer arbeid i ting, inntatt en mer profesjonell attitude. Men vi var liksom kunstnere... ah!, for noe sludder! Vi burde satsa skjorta for å bli popstjerner. Vi prøvde bare å lage vårt eget farvorittalbum, og alt det andre kom på kjøpet. Ikke at det er noe å sutre over.

- Det fins alt for mange bitre og desillusjonerte der ute, folk som blir triste resten av livet. Fordi at de ikke ble popstjerner. Herregud, vi snakker bare om popmusikk! Ikke verdensproblemer. Dessuten hadde vi det ganske fett. Masse konserter i utlandet, uforglemmelige opplevelser på veien - kun positiv presse og hengivne fans. Noen unger i Bergen starta Baby Bones i fireårsalderen. Mima til Barbie Bones i barnehagen...

Sigma er finito

I en årerekke var Sigma Studio hovedbasen til rockmiljøet i Bergen. Nå har de mista lokalene, og Sigma er finito. Fra første juli 1999.

- Vedmodig?

- Egentlig ikke. Ikke for de ansatte. Greit med litt luftforandring. Trist for alle andre enn oss, konstanterer Yngve.

Han tar nederlaget med fatning. Men det karakteristiske Sigma Studio-soundet blir savna. Yngve Sætre produserte flertallet av Bergensrockerne på nittitallet, i tillegg til de tre siste DumDum Boys platene. Utvilsomme fellestrekk med en viss kollega i hovedstaden: Produsenten og Mercury Motors-sjefen Jørn Christensen.

Produsentene Christensen og Sætre

I likhet med Sigma, ble Rodeløkka Studio et viktig samlingspunkt. Med Jørn i spissen. Masse cred. Lite platesalg. “Alle” liker Barbie Bones og Mercury Motors. “Ingen” kjøper platene deres. For et år siden ble også Rodeløkka Studio nedlagt.

Yngve Sætre og Jørn Christensen skaper den rette kjemien i studio. Bare spør Frank Hammersland, Norgesmester i popmusikk. Han jobba med begge to. Slik formulerte han det i PULS:

- De er ganske like. Veldig rolige. Aldri unødig snakk. Men de er utrolig gode psykologer. Jørn og Yngve venter til du er tom for idéer. Da kommer de alltid med en liten innskytelse, som gjør at det hele løser seg.

- Og da anbefaler vi Popium!

- Black metal utgjør halvparten av platesalget i Bergen. Sissel Kyrkjebø og Tor Endresen står for resten... Ingen nye band har utkrystallisert seg. Det er rett og slett ikke det samme miljøet lenger. Vi ga oss på toppen, dessverre med få potensielle arvtagere. Slut Machine tok over, og nå som det bandet er historie - anbefaler vi Popium!

Sier Dag og Yngve i kor. Både Slut Maschine og Popium har medlemmer fra Barbie Bones. Disse beskjedne bergensserne, dere... Slut Maschine og Popium utgjør i dag Bergens-scenens flaggskip. Nå, som vi nærmer oss år 2000? Korrekt, ifølge Igland og Sætre.

Og kansje har de rett? Espen Lien, bassisten i Barbie Bones, ble drivkraften iSlut Maschine. Yngve Sætre spiller keyboard i Popium - et slags “all star band” fra rockmiljøet I Bergen, med Frank Hammersland og Frode Unneland (Chocolate Overdose, Savoy).

Popium på MNW, kan det gå bra...?

Slut Machine, hvil i fred... Popium; forhåpentligvis blir de en bedre lansering enn Barbie Bones til del. Uansett, plateselskapet gjorde et uforglemmelig førsteinntrykk. Yngve forteller. Kilden er Frank Hammersland og Frode Unneland:

- Popium er på et svensk plateselskap. Direktøren kom på første styremøte, splitter naken, og satte seg ved bordet. Han sa at “nu startar vi från scratch”. Halvparten av styret slutta...

Et svensk selskap? Ja, Popium er signa direkte til MNW, Stockholm. Det kinkige, er jo at det selskapet er i ferd med å få grunnmuren revet i filler. “Noen” – omtrent halvparten av de ansatte – har bestemt seg for å starte egen butikk. Både i Sverige og Norge. Dermed er det ingen som helt sikkert veit når den ferdiginnspilte skiva kommer ut, og hvem som skal jobbe med den her i Norge. Men kontrakten? Den er skrevet med MNW. 100 % bankers.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Pogo Pops: Where The Action Is

(18.09.09) Tre år etter at de oppsummerte sin kritikerroste karriere, finner Frank Hammersland det for godt og også se fremover med Pogo Pops. 13 år etter "Surf" har tiden stått passelig stille for trioen, og "Where The Action Is" byr på mye flott.


Popium: Camp

(22.06.04) Norges angivelig beste melodimaker Frank Hammersland besøkte Lars Lien (Motorpsycho-produsenten) i Trøndelag for å lage en skikkelig sommerplate, og kom hjem med et kjønnsløst og stivbeint kopistprodukt som ingen - jeg mener ingen!! - trenger eller burde høre.


Popium: Permanently High

(27.05.02) Det arrangeres heldigvis ikke VM eller OL i popmusikk. Likevel får du den følelsen noen ganger, for mitt vedkommende eksempelvis da DumDum Boys kom med sin første LP: Dette er det beste bandet i verden! Jeg kunne ta meg sjøl i å hyle, av glede: En vill en... som spiser solnedganger som drops! Nå er vi her i steinrøysa i ferd med å bli verdensmestre i pop/rock: Som perler på en snor har de kommet det siste året; Peel, Sondre Lerche, Brent, The Margarets - og her er Popium!


Popium for folket

(19.04.02) (Oslo/PULS): Med skiva "Permanently High" i lomma, var det duket for releaseparty på So What torsdag kveld. Evigunge Frank Hammersland og hans kompiser i Popium har høstet glitrende kritikker for sin andre utgivelse, og konserten i går viste et spillesugent og rutinert band, med masser av kremlåter i baggasjen.


Salamander-Popium!

(07.07.01) (Kristiansand/PULS): Så ble det endelig litt fart i den idylliske Salamanderparken: Popium kan med denne konserten ha tatt et lite skritt i retning den berømmelsen de så sårt fortjener.


Popium: Sterkt vanedannende poprock

(23.03.01) (Oslo/PULS): Frank Hammersland og hans Popium leverte en morsom konsert på John Dee i går kveld. Med det stjernelaget som Popium inneholder, samt den låtskriveren som bor i Frank Hammersland kunne det ikke gå gærnt heller.


Hammersland til A-finalen

(02.03.01) Tilfeldighetene vil det slik at vi gjør intervjuet mens VM i Dop er kommet til langrenns-sprinten. Rettere sagt; intervuet blir en smule avbrudt fordi det er VM på TV. - Sprint er ypperlig, mener Hammersland. - Under tre minutter, akkurat som en god pop-låt!


Popium: Popium

(28.02.01) Det handler om låter signert Frank Hammersland, og da er 60-tallet vanskelig å komme utenom. Men det bråker mer enn på lenge når han nå har mekka et flunka nytt band bestående av gamle musikerkompiser fra Bergen. Popium er det nærmeste vi til nå har kommet Oasis i dette landet, men Hammersland er tidvis mye mer pop-romantisk enn kollega Gallagher.


Utrolig gøy på Garage!

(15.05.00) BERGEN (Puls): 10 år er såvisst ingen lavalder for en rock-café! Vi svinger seidelen, og gratulerer Garage! Og hvilken fest stelte de ikke i stand; Pompel And The Pilts, Pogo Pops og Barbie Bones! Back to the nineties!


Barbie Bones! Pogo Pops! Garage!

(26.04.00) Rockpuben & Rockklubben Garage i Bergen feirer sitt 10 års jubileum! Vi gratulerer! Og kan melde om litt av et jubileumsprogram: Publikum får oppleve fullstendig gjenforente utgaver av Pompel & The Pilts, Barbie Bones og Pogo Pops!


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!