Roy Powell Trio: Holus

Den engelske pianisten Roy Powell har nå bodd så lenge i Norge at vi kan regne ham som norsk. Med et slikt resultat som han har oppnådd sammen med bassisten Terje Gewelt og trommeslageren Jarle Vespestad er det å håpe at han blir her værende - forever/for alltid.


En novemberdag i 1997 møttes de tre i Gewelts studio. De hadde vært på veien ei stund og visste hva de sto for. Utgangspunktet var at de skulle ha det moro og målet var på ingen måte en CD. Tapen gikk for at de skulle få et inntrykk av hva som skjedde. Og skjedde gjorde det - kanskje akkurat fordi utgangspunktet var så avslappa som det var.

Det eneste de avtalte var tempoet på "låta" de skulle spille, og at når de ikke hadde noe mer på hjertet så ga de seg. Dette er altså en mer eller mindre totalt improvisert affære, men det låter likevel ikke slik. Hvorfor? Resultatet har blitt mye mer lyrisk og melodisk enn det slike seanser vanligvis ender opp i. Dessuten har deres sjølpålagte disiplin ført til at det er en stramhet over musikken som også er uvanlig når det gjelder så fri musikk.

Den eneste tradisjonelle komposisjonen her er Wayne Shorters vakre "Nefertiti", som glir naturlig inn i totaliteten. Dette er tre musikanter med stor teoretisk og praktisk bakgrunn, og med en teknisk oversikt på sine respektive instrumenter som gjør at de kan tillate seg nesten hva som helst. Og i musikkens tjeneste gjør de også det - ikke for å briljere, men for å skape stor musikk sammen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Roy Powell: North By Northwest

(27.08.01) I flere år har vi her hjemme, nesten uten at vi har vært klar over det, hatt en glitrende utenlandsk pianist blant oss. Vi snakker om engelskmannen Roy Powell, som med dette samarbeidsprosjektet mellom noen av hans hjemøys beste krefter og Arild Andersen viser nok et eksempel på internasjonal toppklasse.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.