Fairfucked og fornøyd
(Oslo/PULS): De tre hardcore og punk-baserte bandene Totalt Jävla Mörker, Fairfuck og Next Life var booket inn for å få ut aggresjon og sparke rompe på Blitz lørdag. Da klokka passerte elleve var det fortsatt skremmende tomt, men det varte heldigvis ikke lenge, for så snart Hai og Tormod i Next Life startet showet med sin hylende og skrapende "Gore On The Floor", strømmet folk inn fra Blitz' mange kriker og kroker.
Nex Life, Fairfuck, Totalt Jävla Mörker / /
Sceneshowet til Next Life var ikke fullt på høyde med forrige konsert, dels på grunn av kjedelig scene med dårlig lyssetting, dels på grunn av repertuaret som ikke hadde fullt så mange energiske låter som sist gang. Men dette var ubetydelig for de fleste, som var kommet for å høre det utvidede enmanns-bandet med sin karakteristiske Japansk hardcore-inspirerte lo-fi-terror-musikk.
Bandet stilte med ferdiginnspilte Commodore 64-samples og doble basstrommer produsert på Amiga 1200 som bakgrunnslyd til heftig og kjapp gitar og et billig Casio-orgel. Det kan være vanskelig forestille seg slik musikk, men det ble sagt at de til tider minnet om en tidlig utgave av Iron Maiden, selv om vi snakker om to vidt forskjellige konsept. Uansett, etter endt session ba folk om mer, og den spretne gitaristen og den passive keyboardisten dro på med ytteligere to låter.
FAIRFUCK
Etter Hardcore var det dags for hardcode-punk ved det upolitiske Kongsbergbandet Fairfuck. Gutta åpnet spenstig med instrumentalen "Car Chase", og hadde videre låter som "Tracing My Habbits" og "Small Minds, Big Tears".
![]() FAIRFUCK: William fra godt innarbeidede Tiebreak ( ) |
Sceneshowet var kanskje ikke like energisk som man kunne forvente av et slikt band, men det ble holdt oppe av den noe hengslete gitaristen William fra velkjente Tiebreak, samt en pikevennlig vokalist kledd i englehvit trøye.
Undertegnede la ikke så godt merke til nyansene og hvor bra bandet spillte, men nevner isteden gitaristene som stemte sine instrumenter på fullt volum og røyk en streng mot slutten av showet. I tillegg var det underholdende å se gitarist William og vokalist John-Eivind bytte roller, spesielt fordi vokalisten ikke kunne spille gitar(!?)
TOTALT JÄVLA MÖRKER
Uansett, det var svenskene som skulle vise seg st for hovedparten av gagsene, nemlig gutta i Totalt Jävla Mörker fra Skellefteå i Nord-Sverige. Bandet spiller Crust-hardcore og til tider minner om velkjente Skitsystem, var på en liten turne og kom rett fra Trondheim for å rocke i Oslos mest kjente punk-lokale.
Med femten kjappe låter og lydustyret mer eller mindre frivillig utlånt fra Fairfuck sparket de i gang sitt politiske show. Låtene var meget korte og konsise, og hadde hvert sitt lille humoristiske eller kritiske poeng. Gutta leverte gutta ogs et snertent og meget underholdende sceneshow i beste svenskestil.
Spesielt verdt nevne var låtene "Punkkille På Pubjävel", "Annu Et Krig", og "Fremskrittspartiet", sistnevnte en låt som selvfølgelig jaget opp de allerede småvoldelige blitzerne som stod og dissa hverandre under store deler av konserten.
Konserten gikk mot slutten, og bortsett fra noen hyperaktive hanekam'ere som stod rett foran scenen og gjorde det utrivelig for visse andre, var nok de fleste enige om at det hadde vært en bra hardcode/punk-kveld med bra driv og tempo på tross av en dårlig lyssatt scene som ikke alltid fungerte like godt visuellt.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.