Sahara Hotnights: C'mon Let's Pretend

Her kommer et virkelig tøft rockeband! De fire medlemmene er pluss minus 20, og kommer fra Robertsfors i Sverige – et sted du skjønner alt om etter å ha sett ”Fucking Åmål”, om vi skal tro dem. Er det rart de ble rocka så det holder?


To gitarer, bass og trommer. Bånn pinne. De spiller ikke pønk, men man må nok likevel tilbake til gjør-det-sjøl-ånden for psykologisk å være skikkelig forberedt på Sahara Hotnights.

De er virkelig gode låtskrivere, og kan sikkert slå seg inn på en radiostasjon eller to. Poenget er at de ikke gjør noen verdens ting for å tekkes radio. Lydbildet er rått tilhugd; veldig langt unna ”pop”.

Medlemmene heter Maria Andersson (vokal, gitar), Jennie Asplund (gitar), Johanna Asplund (bass), og Josephine Forsman (trommer). De var nominert til den store liveprisen Guldmicken i år (Thåström vant) – og skal være et fyrverkeri på scenen. Du har mulighet til å sjekke dem ut sjøl – i levende live:

16. februar; Oslo, So What
17. februar; Sogndal, Meieriet
18. februar; Bergen, Garage
19. februar, Stavanger, Folken
20. februar; Porsgrunn, Gamle Posten


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sahara Hotnights i hundre!

(10.09.01) (Bergen/PULS): Selv om svenske Sahara Hotnights kom til dekket bord på Hulen, var det de som serverte hovedretten. Og hvilken hovedrett! Frekk og energisk garasjerock med ypperlig stil og innhold. Og at bandet består av de fire tøffeste jentene i klassen, gjør det hele til et herlig festmåltid.


Småskuffende, Sahara Hotnights

(06.09.01) (Tromsø/PULS): I fjor på denne tida gjorde The Hives en meget bra konsert i Tromsø. I går kveld spilte Sahara Hotnights på samme lokale, Blå Rock. De er, interessant nok, for tida i en veldig lik posisjon som Hives var i den gang: Unge svensker som spiller rock, har akkurat sluppet en kritikerrost plate og media (inkludert MTV) har virkelig fått øya opp for dem. Ble denne konserten like bra som Hives' sin? Niks.


Devil Dolls-festivalen dominerer hovedstaden i helga

(17.11.00) I kveld, fredag 17. november, åpner den første Devil Doll-festivalen i Oslo. Her får du sjansen til å få med deg feminin garsjerock med norske, svenske, finske og britiske band på John Dee og Last Train.


Thåström & Bob Hund med antinazi-skive

(08.02.00) Thåström, Bob Hund og den plateaktuelle jentekvartetten Sahara Hotnights har tatt initiativ til en antinazi-skive. Den kommer i april.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.