«The Velvet Sundown» på en velfortjents pause under innspillingene.
«The Velvet Sundown» på en velfortjents pause under innspillingene.

Strømmeeksperiment og KI-kontrovers

KI-generert musikk består gjerne av enkel elektronika eller pop uten noen «totalpakke» rundt som prøver å fremstå ekte. En av årets mest absurde musikk-sagaer markerer et vendepunkt.


På den ene av The Velvet Sundowns Instagram-profiler sitter fire sjarmerende, vintage-kledde karer rundt et restaurantbord: «Spiser burgere for å feire at våre to første album ble så godt mottatt», lyder teksten under bildet fra 28. juni. Det er noe som skurrer ved øyeblikksportrettene av de tilbakelente gutta, som på få uker har blitt svært populære på både Spotify, Apple Music og franske Deezer. Instagram har også merket bildene med en KI-indikator, uten at man vet hvilken grad av manipulasjon det er snakk om.

Profilen inneholder bilder der gitarer, lett trimmet skjegg og gutteaktig lekenhet gir inntrykk av et sympatisk, om enn noe generisk indierock-band. De syttitalls-inspirerte albumene "Floating on Echoes" og "Dust and Silence" ble lansert tidligere i juni, men ble aldri ledsaget av noen bakgrunnshistorier eller intervjuer.

Så hvem er egentlig vokalist Gabe Farrow, gitarist Lennie West, bassist Milo Rains og trommeslager Orion Del Mar? Jo, de er medlemmer i et band som lager KI-musikk, uttaler en mann som kaller seg Andrew Frelon og hevder han er The Velvet Sundowns talsperson, til det amerikanske musikkmagasinet Rolling Stone 2. juli. Musikken er ifølge Frelon laget med den KI-baserte sanggeneratoren Suno, som kan lage komplette sanger basert på en tittel, en tekst eller en låtbeskrivelse. Skreddersydd etter dine ønsker, med andre ord.

Dagen etter «avsløringen» tar bandet avstand fra Frelon på Instagram og hevder at han er en ukjent person som misbruker deres identitet. Da kontrer «Andrew Frelon» med et langt innlegg på den amerikanske sosiale delingsplattformen Medium. Mannen, som forteller om sin bakgrunn fra arbeid med teknologi og nettsikkerhet, og som selv skal ha brukt KI til kreative prosjekter, beskriver hvordan han har lurt både Rolling Stone, The Washington Post og en rekke andre medier til å tro at han var bandets talsperson. Navnet er heller ikke hans virkelige. «Jeg skriver dette med håp om å inspirere til en mer forsiktig tilnærming, for å forhindre publisering av åpenbart falsk informasjon fra mennesker med verre eller farligere agenda enn mitt eget tåpelige eksperiment».

The Velvet Sundown medgir i sitt neste Instagram-innlegg 5. juli at de er et «syntetisk musikkprosjekt» anført av menneskelig kreativitet: «Dette er ikke et triks – det er et speil. En pågående kunsterisk provokasjon designet for å utfordre grensene for forfatterskap, identitet, og fremtiden til musikken i KI-alderen», lyder deler av teksten. Fra bandet det fremdeles ikke finnes bevis for at eksisterer.

"Episoden har utløst en debatt om autensitet, med musikkindustriens 'insiders' som sier at strømmetjenester burde være rettslig forpliktet til å merke musikk laget av KI slik at forbrukere kan gjøre informerte valg rundt hva de lytter til», skriver kulturjournalist Lanre Bakare i en artikkel i The Guardian 14. juli. Giganten Spotify, for eksempel, merker foreløpig ikke musikk som er laget på denne måten.

«For noen er The Velvet Sundown det logiske neste steget når musikk og KI kombineres, mens lovgivningen strever med å holde tritt med et raskt skiftende musikalsk økosystem».


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Strømmeeksperiment og KI-kontrovers

(11.09.25) KI-generert musikk består gjerne av enkel elektronika eller pop uten noen «totalpakke» rundt som prøver å fremstå ekte. En av årets mest absurde musikk-sagaer markerer et vendepunkt.


Big Thief: "Verdens beste band" - nesten

(10.09.25) Indiefolkrockens store helter med sitt første album som trio – etter tre års stilhet. Velkommen tilbake, skal de være.


Oasis – et fascinerende dårlig band

(10.09.25) Oasis er et band som splitter. Også Puls-redaksjonen.