Northern Belle er seg sjøl lik

De er gode, men kanskje litt vanskelig å få tak på?


Jeg har tidligere ytra meg skeptisk til dette bandet. Forandrer ting seg, med Northern Belles fjerde album i salg?

Uten å ha hørt gjennom hele katalogen, mener jeg å observere en viss utvidelse i det musikalske uttrykket. Hør på fiolinspillet i «Fresh New Drippin’»! Dette må da være noe av det mest rocka dette bandet har gjort? Og det hele ender i en gitarsolo som er rock så det holder!

Men alt begynner i det stille og rolige visehjørnet. «Astral Plane»; Stine Andreassen og en akustisk gitar. Vokalpålegg i studio; hun synger nydelig tostemt med seg sjøl - og øvrig instrumentering er nennsomt avpassa.

«Treat Yourself Better» (og mange andre låter) beveger seg i retning Fleetwood Mac 2.0. Fint nok, men har Northern Belle et problem med hvilket publikum de henvender seg til? Syns americana-folket at dette er alt for mye pop? Og syns pop-folket at dette er alt for mye folk?

Jeg har aldri brydd meg om sjangre; jeg skjønte aldri dette med å velge mellom Beatles og Rolling Stones. Og jeg er like glad i Brandi Carlile og Joni Mtchell som jeg er i Beyoncé og Kylie Minogue. Men for noen, antageligvis for veldig mange, er dette et problem. Tidvis er det helt uforståelig. Hvorfor har Luke Combs og Bruce Springsteen helt forskjellig publikum? De spiller jo som regel helt like låter!

Noen burde skrive en masteroppgave om dette. Musikkviter Audun Molde?

The Northern Belle flytter ingen grenser med «Bats In The Attic». De leverer på nivå fra det jevne til godt over det jevne. Hele tida veldig pent, men det er nok flere enn meg som kunne tenke seg en større dose friksjon.


Del på Facebook | Del på Bluesky

3 x 3 hurra for The Last Hurrah!!

(14.10.18) Platebransjen har samla seg om fredag som utgivelsesdag. Da passer det vel å oppsummere en søndag formiddag?


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Da Bruce Springsteen møtte veggen

(21.10.25) Han var i ferd med å bli verdens største rockestjerne. Samtidig var Bruce Springsteen på full fart mot stupet; han kunne ikke finne mening i noe han gjorde, selve livet virka meningsløst. Så lagde han «Nebraska».


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.