George Michael: Himmelsk perfeksjonisme
(Oslo/PULS): Ufattelige 15 år har det gått siden George Michael har vært på veien. Bare to ordentlige album har kommet siden det også, i tillegg til mye negativ presseomtale om fyllekjøring, blotting og sex på offentlige steder. Men synge og underholde, det kan han fremdeles.
George Michael / /
Billettene var dyre, men de har også vært utsolgte i lang tid. For George Michael har fremdeles et popsultent publikum som har fulgt ham igjennom den 25 år gamle karrieren hans. De fleste fikk det de kom for på hans 25Live-turné.
Visuellt sett var konserten en innertier. George Michael tuslet rundt på en gigantisk storskjerm som gikk fra taket, ned og utover scenegulvet og helt frem til første rad. Med hans beskjedne dansetrinn og minimale kommunikasjonsevner klarte han likevel og få publikum i sin hule hånd i de nærmere 2 timer popfesten holdt på. Et 10-manns band var plassert i tre etasjer på hver sin side av den store skjermen, musikere som forøvrig var godt plasserte ut over et lydbilde sterkt preget av backtracks.
Etter "Waiting (Reprise)" åpnet skjermen seg og George Michael kom ut til øredøvende jubel. Iført kledelig sort dress og solbriller smilte Michael som en sol og viste at perleraden fortsatt er inntakt. Deretter ble det partystemning med "Flawless" og "Fast Love".
Sladderbladene har forlengst skrevet om at George Michaels stemme og karriere ellers er ødelagt av kokain og skandaler. Vel, mannen har hatt nok å stri med men hans pågående turné er likefullt en triumf av de sjeldne. Fra George Michaels lange katalog ble det plukket ut mye snacks, og balladene "Father Figure", magiske "Praying For Time" og "Jesus To A Child" viste at pophistoriens mest behagelige fløyelsstemme fungerer optimalt fremdeles. Det fra en mann som har mistet 15 år med liveerfaring også.
Stemningen var på topp under George Michaels upbeat-låter. "Star People" ble kveldens høydepunkt, da Oslo Spektrum ble til en gigantisk nattklubb med fullt dansegulv på 9.000 - for folk brukte knapt stolene sine på tribunen når det sto på som verst fra scenen. To store skjermer i tillegg til hovedskjermen filmet folk i publikum, og få så ut til å kjede seg.
Popnostalgi ble det til tusen. Wham ble representert med "Everything She Wants" og "I'm Your Man", mens "Faith", "Too Funky", "Outside" og "Amazing" var ellers solide partylåter fra solokarrieren. "Shoot The Dog" sto for kveldens mest visuelle opplevelse, da en gigantisk oppblåsbar George Bush med en bulldog i smekken åpenbarte seg i siste nummer før pausen i Spektrum.
Man kunne kanskje ønskt seg "I Want Your Sex", "Monkey" og mer Wham-nostalgi med "Bad Boys", "Young Guns (Go For It)" og "Freedom", men en smektende "Careless Whisper" ble det imidlertid plass til - og publikum sang mer på den låta enn George Michael gjorde selv.
Med andre ord er verken George Michaels låter eller artisten selv glemt etter mange år i ingenmannsland. Etter årevis med plateselskap-problemer (han har ikke gitt ut mer enn 2 soloplater på over 10 år) og andre skandaler er det på tide å restaurere karrieren. Han er bare 43 år, og George Michael klarer nok både å holde både dressen og stemmen inntakt lenge ennå. Men hans "See you soon, Oslo" var det vel få som gikk på i Oslo Spektrum.
George Michael spilte dette i Oslo Spektrum:
Waiting (Reprise)/Flawless/Fastlove/Father Figure/Star People/First Time Ever/Praying For Time/Too Funky/You Have Been Loved/Everything She Wants/My Mother Had A Brother/Shoot The Dog
Pause
Faith/Spinning The Wheel/Jesus To A Child/Amazing/I'm Your Man/Outside
Ekstra: Careless Whisper/Freedom 90
Del på Facebook | Del på Bluesky
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.